Full version: Bambu
Mappe
Hej

Söker Bambufantaster för erfarenhetsutbyte. Ni får gärna vara intresserade av lite ovanligare sorter t.ex Phyllostachys.

Mvh Mats
skogstroll
hej! jag är nybörjarbambufantast och har köpt två bergbambu 'Jumbo' som jag hoppas ska ta sig, men så fick jag syn på metspöbambu och blev helt förtrollad. Var får man tag i dem? thanks.gif
Mappe
[attachment=5609:aureakoi.jpg][attachment=5608:phy_aurea01.jpg]

Hej

Arten är Phyllostachys Aurea (hoppas du ser bilden) Den "gulgröna" är en variant som kallas "KOI".
Ph.Aurea finns att köpa bl.a på Bluesage i Lund.

Mvh Mats
Mappe
Hej

Glömde Isgrannatorps trädgård-störst sortiment i Sverige Isgrannatorps trädgård
Länk till Bluesage:Bluesage

Mvh Mats
skogstroll
tack det ska jag kolla!! smile.gif
Ludvig Johansson
Hej Mappe

Jag tycker det är väldans skoj med bambu, även om plånboken och tiden sätter käppar i hjulet för mitt odlande. Däremot har jag en stor tomt och kan ta ut svängarna. Har funderat på att beställa från Isgrannatorp några gånger men inte kommit mig för ännu. Det blir ju billigare än att beställa från England tex. Vill du prata bambu kan jag rekommendera Leif Klingströms sajt med tillhörande diskussionsforum. Vi är ett gäng exotnerdar där från hela norden som försöker lära oss av varandra och våra växter.

Just nu är jag på jakt efter Bashania fargesii och Fargesia yulongshanensis. Vore coolt att ha några riktigt stora bambusar i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon