|
Full version: Ananas comosus
Om min såg i närheten av sådär grön ut någonstans i bladen hade jag väntat ett tag till. Faktum var att den gick från gröndaskig till brun på ngn vecka eller så, inga rötter hade kommit heller...
CITAT (Kee @ 15-03-2008, 19:57)  Om min såg i närheten av sådär grön ut någonstans i bladen hade jag väntat ett tag till. Faktum var att den gick från gröndaskig till brun på ngn vecka eller så, inga rötter hade kommit heller... Kee, vad jag vill säga är att det kan hända att att tre, fyra rosetter går åt h-e men femte kanske kommer att klara sig...  Det är inte mina första rosetter heller... Lust att försöka igen och igen om man inte lyckas kommer att ge resultat någon gång, jag lovar MVH/clivia
februaribarn
18-03-2008, 16:10
Åh, jag gjorde ett försök för en tid sen, inspirerad av den här tråden. Men det gick inte alls bra, rosetten vissnade och sen började den nog ruttna till och med  . Men jag ska göra ett nytt försök, så fort jag har införskaffat mig en ny frukt  .
CITAT (februaribarn @ 18-03-2008, 16:10)  Åh, jag gjorde ett försök för en tid sen, inspirerad av den här tråden. Men det gick inte alls bra, rosetten vissnade och sen började den nog ruttna till och med  . Men jag ska göra ett nytt försök, så fort jag har införskaffat mig en ny frukt  . Lycka till, februaribarn!!! MVH/clivia
Vicious Delicious
20-03-2008, 13:55
Super grattis till din annanas planta.....!! Har aldrig sett eller hört talas om att man kan driva uppe en annanas!!! Väldigt fina bilder på den också. Känner att jag blir tvungen till att försöka mig på det nu när jag sett hur fin den kan bli.  ...... Måste dra iväg till affären omedelbart bums!!!
CITAT (Vicious Delicious @ 20-03-2008, 13:55)  Super grattis till din annanas planta.....!! Har aldrig sett eller hört talas om att man kan driva uppe en annanas!!! Väldigt fina bilder på den också. Känner att jag blir tvungen till att försöka mig på det nu när jag sett hur fin den kan bli.  ...... Måste dra iväg till affären omedelbart bums!!!  , Vicious Delicious !!!! Lycka till med ananas odlingen!!! MVH/clivia
Vicious Delicious
22-04-2008, 13:36
Jag pövade att sätta en rosett men den tog sig aldrig. Jag satte den direkt i jord efter det att den skars av. Min fråga nu är hur gjorde du för att den skulle ta sig, lät du den torka eller satte du den i vatten så att den fick rötter först. Såg lite bilder men tror inte det stod om hur man bar sig åt för att sätta den. Tacksam för svar.
Jag satte en till topp efter det att den jag skrev om här gick om intet. Denna gång direkt i kruka och än efter ngn månad eller två (måste lära mig att skriva datum så att man håller koll) så ser den varken bättre eller sämre ut. Bättre än den förra, visst, men även denna har de nedersta "omgångarna" med blad vissnat och gott om intet. Denna gång tänkte jag låta den vara tills allt på den är helt dött, annars slängs den inte. Jag antar att det är som Clivia säger att man får försöka ett par gånger, vissa går i stöpet medan andra klarar sig bättre. Jag hoppas på denna, det är ju verkligt häftiga plantor när de växer och blir stora!
Ja, Kee, du har rätt, man måste försöka tills man lyckas...  Det dröjer ibland men framgången kommer när du minst förväntar den... Tålamod, allt behöver sin tid. Man lär sig hela tiden att leva med och förstå växterna. Mina två ananaser från Guatemala vilar i solen, de lever men växer inte så fort i början... [attachment=17161:två_sysk...2.4.2008.jpg] Ananasrosetten, rotad i vatten förra året har anpassat sig till jorden och börjar växa så småningom... [attachment=17164:ananasro...2.4.2008.jpg] Efter en månad har jag en till vattenrotade ananasrosett med små rötter... [attachment=17162:en_roset...2.4.2008.jpg][attachment=17163:nya_rött...2.4.2008. jpg] Ja, och här är en till rosett rotad i jorden...(från nov. 2007) [attachment=17166:en_annan...nov.2007.jpg] En viss skicklighet behövs kanske, kan man säga "gröna ögon" inte bara fingrar...  och den kommer efter ett viss antal försök och observationer  ...Jag har ingen facit, tyvärr...  Lycka till!!! MVH/clivia
Det känns ju skönt att se att även dina blir rejält "dassiga" nertill, då vet man att man inte är ute på helt fel spår iaf! Fördelen att rota dem i vatten är ju att man kan se om de får rötter, jag får ju anta att de bildat rötter eftersom det ändå gått ngn månad eller kanske två och de ännu inte säckat ihop helt och hållet. Riktigt lika fin som dina små guatemaleser är nog inte min, men hoppet är nog det sista som överger mig!
en liten uppdatering...
två syskon från Guatemala 1.6.2008 [attachment=19058:två__sys...1.6.2008.jpg]
bild på min vattenrotade ananas i jorden [attachment=19059:vattenro...1.6.2008.jpg]
pytteliten ananas rosett har blivit större [attachment=19060:liten_an...1.6.2008.jpg]
skadad rosett med en ny pyteliten i mitten på väg [attachment=19063:skadade_...1.6.2008.jpg]
den lilla ananasen blommar [attachment=19064:den_lill...1.6.2008.jpg]
MVH/clivia
Aqvakul
01-06-2008, 21:20
Imponerande!!!
nilssontherese
02-06-2008, 09:29
ja verkligen imponerande!
Min nya ananas plantage i Sverige... [attachment=19222:en_bit_p...4.6.2008.jpg] Nu är det den lämpligaste perioden att rota rosetter, varmt och ljust...De tre rosetterna i vatten har rotat sig i rekord tid, två veckor... [attachment=19227:rotade_r...4.6.2008.jpg][attachment=19228:rotad_ro...4.6.2008. jpg] Lycka till alla som försöker... MVH/clivia
Sussie F-Flower
04-06-2008, 21:37
Tack för ALLA tips!!!!
Jag är sporrad till 190%!!! Har Aldrig, i hela mitt liv, testat detta!
Har fått tillbaka på skatten, såååå... - imorgon ska jag åka till massor av livsmedelsbutiker och kolla vem som har den finaste ananasen!!!
Tips på vad jag ska tänka på, kanske??? (stora blad? grov? ljus/mörk-grön? frukten välmogen/mjuk/gul/grön/brun?
Därefter ska jag köpa 20 st!!! Räknar med att 3-5 st. rotar sig och "tar" sig. Det är väl vad jag har plats med inför vintern... (måste väl tänka på det oxå..)
Vill bara säga att den här ananastråden är Mycket Trevlig!!!
Mvh/Sussie
Här är en bild på min ananas som jag satte i slutet på mars (som jag skrev om i det senaste inlägget). Jag tror att jag kan betrakta detta försök som lyckat, då den aldrig skulle "stå ut" om den inte lyckats rota sig och tillgodogöra sig vatten. Den har inte vuxit så mycket men det kommer nya friska blad inifrån. Längtar tills den växer till sig och kan bli riktigt praktfull!  Clivia: Har du plats för sådär många? Du vet ju hur stora de blir sen!
CITAT (Kee @ 05-06-2008, 10:37)  Här är en bild på min ananas som jag satte i slutet på mars (som jag skrev om i det senaste inlägget). Jag tror att jag kan betrakta detta försök som lyckat, då den aldrig skulle "stå ut" om den inte lyckats rota sig och tillgodogöra sig vatten. Den har inte vuxit så mycket men det kommer nya friska blad inifrån. Längtar tills den växer till sig och kan bli riktigt praktfull!  Clivia: Har du plats för sådär många? Du vet ju hur stora de blir sen! Grattis, Kee!!! Du har lyckats, ja, din ananas rosett börjar växa Om jag har plats...  det har jag funderat över lite, en ide kan vara att lösa det på det här sättet  (bilder är inte mina men det kan vara en av lösningar i begränsat utrymme... ) [attachment=19272:ananasy_...lav_2007.jpg][attachment=19273:ananas__Vaclav.jpg] Lycka till med ananasodlingen! MVH/clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 04-06-2008, 22:37)  Tack för ALLA tips!!!!
Jag är sporrad till 190%!!! Har Aldrig, i hela mitt liv, testat detta!
Har fått tillbaka på skatten, såååå... - imorgon ska jag åka till massor av livsmedelsbutiker och kolla vem som har den finaste ananasen!!!
Tips på vad jag ska tänka på, kanske??? (stora blad? grov? ljus/mörk-grön? frukten välmogen/mjuk/gul/grön/brun?
Därefter ska jag köpa 20 st!!! Räknar med att 3-5 st. rotar sig och "tar" sig. Det är väl vad jag har plats med inför vintern... (måste väl tänka på det oxå..)
Vill bara säga att den här ananastråden är Mycket Trevlig!!!
Mvh/Sussie  , Sussie... Att försöka lönar sig ibland... MVH/clivia
...bara en liten uppdatering för dem som är intresserade, min pytteliten ananas har första lila blomman på väg...
[attachment=19276:första_b...6.6.2008.jpg][attachment=19277:första_b...6.6.2008. jpg]
MVH/clivia
nelly.trott
12-06-2008, 16:52
WOW !!! - jag tror att allt annat beröm var sagt, och verkligen WOW .
har en fråga:
Skall jorden hållas fuktig konstant eller skall det torkas ut ? rotat planta ? och samma fråga när det gäller en ny planta (inte rotat än alltså en roset ) fuktig konstant eller torka emellan ? hur gör du Clivia?
CITAT (nelly.trott @ 12-06-2008, 17:52)  WOW !!! - jag tror att allt annat beröm var sagt, och verkligen WOW . har en fråga:
Skall jorden hållas fuktig konstant eller skall det torkas ut ? rotat planta ? och samma fråga när det gäller en ny planta (inte rotat än alltså en roset ) fuktig konstant eller torka emellan ? hur gör du Clivia?  , nelly.trott, välkommen i den här ananastråden! Hur gör jag? Orotad rosett måste hållas i fuktig miljö annars är risken att den rotar sig aldrig specielt när temperaturen är högre. Den gillar ju att ha värmen runt fötterna ju högre temperatur desto bättre och fortare rotar den sig. Om temperaturen är omkring 25-30 grader är det också mindre risk att rosetten ruttnar. Temperaturen är viktigare än ljuset därmed inte sagt att ljuset inte är viktigt. Om du redan har en rotad rosett då bör du vänta med vattningen tills jorden runt ananasen torkar ut. Det är mycket lättare nu på sommaren när ananaserna växer och lite vatten över inte gör så stor skada som på hösten eller vintern. Sista gången vattnar jag i oktober, sedan vilar mina ananaser tills januari och längre dagar kommer. Det är ytterst sällan de får vatten i den här "sovande" perioden, kanske bara de som har mindre krukor. Om de får vatten aldrig i rosetten för att det är mycket stor risk att de ruttnar på vintern. Det är bara på sommaren de uppskattar vatten i rosetten och kan uttnytja den i den soliga och torra miljön. Ja, "lyssna" på ananasväxterna, du kommer säkert att förstå vad de behöver... Här finns lite bilder till Två ananaser från Guatemala gillar det varma vädret [attachment=19652:två_anan...3.6.2008.jpg] Den skadade rosettens nya rosetter har vuxit lite [attachment=19653:skadad_r...3.6.2008.jpg] En till ananas rosett på mitt kökfönster bland andra blommor [attachment=19654:ananas_1...3.6.2008.jpg] Lycka till!!! MVH/clivia
Sussie F-Flower
13-06-2008, 10:22
Hej igen! Vad roligt att se hur ni lyckas med alla era ananaser!! Stort Grattis till Er alla! Jag har oxå köpt 3 st, (kunde inte låta bli...!!!) men har ännu inte skurit av dom då jag är lite osäker på exakt VAR jag ska skära...??? Hittade inga med fina gröna blad trots att jag gick igenom ca 20 lådor på affären. Hade lådor omkring mig över hela golvet... Fruktansvarig kom och undrade  vad jag höll på med...??? Jag sa:  -Jag ska börja odla ananas...  . Då log hon och gick därifrån... Till dig, Clivia, som verkar ha fått en ofantligt stor erfarenhet, vill jag fråga följande: Alla ananasarna hade som ett "vaxat" puderlager på bladen. Vad är det för nåt? Ska jag lägga dom i lite varmt vatten kanske och göra ren dom? Ska jag ta bort de nedersta bladen? Om torkas, hur länge? Efter att jag skurit av dom, ska det ev. fruktköttet som är kvar, ner i jorden eller vara ovanför? Såg att du satt i rhododendronjord. Jag har också en halv säck kvar. Har även sand. Hur blanda ungefär? Jag tänkte sätta två i jord, en i vatten. Olika tillvägagångssätt? Det ser ut som om de som rotas i vatten inte har något fruktkött kvar. Rätt? Oj, vad många frågor det blev... Hoppas du orkar svara ändå... Tack på förhand! Sussie.
CITAT (Sussie F-Flower @ 13-06-2008, 11:22)  Hej igen! Vad roligt att se hur ni lyckas med alla era ananaser!! Stort Grattis till Er alla! Jag har oxå köpt 3 st, (kunde inte låta bli...!!!) men har ännu inte skurit av dom då jag är lite osäker på exakt VAR jag ska skära...??? Hittade inga med fina gröna blad trots att jag gick igenom ca 20 lådor på affären. Hade lådor omkring mig över hela golvet... Fruktansvarig kom och undrade  vad jag höll på med...??? Jag sa:  -Jag ska börja odla ananas...  . Då log hon och gick därifrån... Till dig, Clivia, som verkar ha fått en ofantligt stor erfarenhet, vill jag fråga följande: Alla ananasarna hade som ett "vaxat" puderlager på bladen. Vad är det för nåt? Ska jag lägga dom i lite varmt vatten kanske och göra ren dom? Ska jag ta bort de nedersta bladen? Om torkas, hur länge? Efter att jag skurit av dom, ska det ev. fruktköttet som är kvar, ner i jorden eller vara ovanför? Såg att du satt i rhododendronjord. Jag har också en halv säck kvar. Har även sand. Hur blanda ungefär? Jag tänkte sätta två i jord, en i vatten. Olika tillvägagångssätt? Det ser ut som om de som rotas i vatten inte har något fruktkött kvar. Rätt? Oj, vad många frågor det blev... Hoppas du orkar svara ändå... Tack på förhand! Sussie. Hej, Sussie och välkommen tillbaka.... Jag ska försöka att svara på dina frågor. Alla ananasarna hade som ett "vaxat" puderlager på bladen. Vad är det för nåt?Ingen aning. Ska jag lägga dom i lite varmt vatten kanske och göra ren dom?Du kan duscha dem utan problem... Ska jag ta bort de nedersta bladen? Om torkas, hur länge?Ja, nedersta torra och skadade blad ska du ta bort. Jag tror inte att rosetten behöver torkas. Efter att jag skurit av dom, ska det ev. fruktköttet som är kvar, ner i jorden eller vara ovanför?Inget fruktkött, please. Du ska skära precis mellan frukten och rosetten, titta på bilder, på den första är rosetten utan nedersta blad efter några dagar i vatten och på den andra ananas utan rosett. Jag gör ingen skillnad mellan rosetten som jag rotar i vatten och rosetten som jag rotar i jorden: [attachment=19669:rosett_u...3.6.2008.jpg][attachment=19670:ananas_u...3.6.2008. jpg] Såg att du satt i rhododendronjord. Jag har också en halv säck kvar. Har även sand. Hur blanda ungefär?Jag vet inte om det spelar någon stor roll vilken jord man använder. Men rhododendronjord med ungefär 30% sand verkar fungera åtminstone för mig. En lösning av många enligt mig. Jag tänkte sätta två i jord, en i vatten. Olika tillvägagångssätt? Det ser ut som om de som rotas i vatten inte har [i]något fruktkött kvar. Rätt?[/i] Ja, det är två sätt att rota ananas rosett, det går kanske att rota den i ren sand, det har jag inte provat. Och en gång till - du behöver inte skära ananasrosett med fruktkött... Ja, detta är mitt sätt att rota ananasrosetter. Det finns säkerligen andra... Lycka till med ditt försök! MVH/clivia
Sussie F-Flower
13-06-2008, 15:12
 Clivia för dina tips! Då vet jag vad jag ska göra i helgen...!!! Trevlig helg!  /Sussie.
nelly.trott
13-06-2008, 15:39
TACK och Tack för alla tips Clivia.
hmmm där fick jag en idee dock vet inte om det funkar . tänkte så här : har ett oanvänd akvarium mad lysrörsramp. det håller lite fuktigare än valigt och varmare än vanligt .. tro Du att det kan funka ?
CITAT (nelly.trott @ 13-06-2008, 16:39)  TACK och Tack för alla tips Clivia.
hmmm där fick jag en idee dock vet inte om det funkar . tänkte så här : har ett oanvänd akvarium mad lysrörsramp. det håller lite fuktigare än valigt och varmare än vanligt .. tro Du att det kan funka ? Jag vet inte, nelly trott. Enligt mig behöver ananasen ha lite torrare i luften än det är i akvariet, det är bara jorden som bör vara fuktig... Men jag har aldrig provat det... Det händer att saker funkar på många olika sätt även om vi tror något annat i början...  ... så mitt svar är: ett försök är det värt. MVH/clivia
lite bilder till dem som är intresserade i ananasodling... ananasplantor har vuxit lite, 4.7.2008 [attachment=20676:ananaspl...4.7.2008.jpg] den lilla ananasen, juni 2008 [attachment=20677:den_lill...uni_2008.jpg] två syskon från Guatemala (de finns i mitten) så här året: [attachment=20678:två_sysk...4.7.2008.jpg] Lycka till alla som försöker... MVH/clivia
Platinum
04-07-2008, 18:47
Så coolt. Jag måste verkligen prova detta också.
Jag blev oxå tokinspirerad och satte en rosett i vatten. Den fick långa rötter och nu, förra helgen planterade jag den enligt råd i denna tråd. Nu är det bara att hålla tummarna!! Självklart pysslas den om den lilla
CITAT (Platinum @ 04-07-2008, 19:47)  Så coolt. Jag måste verkligen prova detta också. Lycka till, Platinum!!! MVH/clivia
CITAT (Suz @ 04-07-2008, 21:29)  Jag blev oxå tokinspirerad och satte en rosett i vatten. Den fick långa rötter och nu, förra helgen planterade jag den enligt råd i denna tråd. Nu är det bara att hålla tummarna!! Självklart pysslas den om den lilla  grattis till den första framgång, Suz,... Rör inte mycket på den nu, den behöver lugn och ro att rota sig ordentligt i jorden. MVH/clivia
CITAT (clivia @ 05-07-2008, 18:52)  grattis till den första framgång, Suz,... Rör inte mycket på den nu, den behöver lugn och ro att rota sig ordentligt i jorden. MVH/clivia Tack!! Givetvis kunde jag inte hålla mig utan kikade under krukan och där sticker redan ut massor av rötter genom hålen!! Men visst ska den väl sitta kvar i krukan och inte omplanteras eller?? Den sitter i en ganska liten kruka ca 10-12cm i diameter och ungefär lika hög. Sen lossnade bladen i mitten av kronan för någon vecka sedan. de var helt torkade. För övrigt är den grön och fin!
CITAT (Suz @ 20-07-2008, 16:30)  Tack!! Givetvis kunde jag inte hålla mig utan kikade under krukan och där sticker redan ut massor av rötter genom hålen!! Men visst ska den väl sitta kvar i krukan och inte omplanteras eller?? Den sitter i en ganska liten kruka ca 10-12cm i diameter och ungefär lika hög. Sen lossnade bladen i mitten av kronan för någon vecka sedan. de var helt torkade. För övrigt är den grön och fin! Det är bättre att omplantera om rötterna sticker ut genom hålen...Bladen i mitten kan lossna, det händer att hela mitten ruttnar bort, ananasen behöver sin tid att komma tillbaka. Om den är grön och ser frisk ut, har rötter måste han bara samla styrkor för att överraska med nytt liv...det kommer antingen från mitten eller som en rosett mellan de gamla bladen...  men det tar lite tid... Titta på de två ananaserna båda från förra året med skadade mitten: Ananas 1.6.2008 och idag: [attachment=21509:ananasen...1.6.2008.jpg][attachment=21510:ananasen_20.7.2008.j pg] Ananas 15.3.2008 och idag: [attachment=21511:ananas_15.3.2008.jpg][attachment=21512:ananas_i...0.7.2008.jpg ] Lycka till! MVH/clivia
Tack Clivia! Jag fullkomligt älskar "söderhavsväxter" och när allt gick så bra nu vid rotningen (första försöket) och den sen tappade mitten och jag bidde så orolig är det verkligen guld att få dina kloka råd Då ska jag sluta oroa mig för den lille...plantera om den i en liten större kruka och sen låta den vila från mina nyfikna ögon  Kanske gömma den bakom gardinen, inte för jag tror det hjälper men...
nelly.trott
24-07-2008, 20:55
hej hej, som jag sa att jag skulle också prova, och första försöket så lyckades jag att den rotade sig och släpper fina blad =)
tack för tippset Clivia =) !
Platinum
24-07-2008, 21:21
Kan nån ge en snabb resumé om hur man odlar upp ananas från ananas? Orka läsa hela tråden  Har två ananas hemma nu, så kan ge mig på ett nytt projekt om nån vill svara på mitt inte orka kolla hel tråd.
-Skär av toppen precis där frukten och rosetten möts. -Ta ev av de understa bladen -Stick ner i fuktig jord -Belys, bevattna och behaga vänta och den börjar växa efter ett tag!
Jag omplanterade min härom dagen. Ska ta lite nya bilder ngn dag snart.
Platinum
25-07-2008, 09:39
CITAT (Kee @ 25-07-2008, 00:18)  -Skär av toppen precis där frukten och rosetten möts. -Ta ev av de understa bladen -Stick ner i fuktig jord -Belys, bevattna och behaga vänta och den börjar växa efter ett tag!
Jag omplanterade min härom dagen. Ska ta lite nya bilder ngn dag snart. Tack Kee för snabbsammandrag
Såhär ser min planta ut i dagsläget (27 juli):  Och en bild på platsen i fönstret där den vanligtvis står:  Inte världens bästa bilder, men ändock, den växer och frodas! Jag har verkligen fått respekt för det där med att olika "föer/sticklingar" kan ta sig olika, dvs ha olika livskraft. Jag har under mitt år som odlait satt ett halvdussin avocadokärnor och alla har tagit sig olika bra minst sagt, några har dött på direkten! Samma gäller de physalisfrön jag sått och det jag vill ha sagt med detta är att man inte ska ge upp för att en rosett dör på en gång, nästa kanske klarar sig!
CITAT (Kee @ 27-07-2008, 23:12)  Såhär ser min planta ut i dagsläget (27 juli):  Och en bild på platsen i fönstret där den vanligtvis står:  Inte världens bästa bilder, men ändock, den växer och frodas! Jag har verkligen fått respekt för det där med att olika "föer/sticklingar" kan ta sig olika, dvs ha olika livskraft. Jag har under mitt år som odlait satt ett halvdussin avocadokärnor och alla har tagit sig olika bra minst sagt, några har dött på direkten! Samma gäller de physalisfrön jag sått och det jag vill ha sagt med detta är att man inte ska ge upp för att en rosett dör på en gång, nästa kanske klarar sig! Det behövs inte världens bästa bilder...Du har lyckats, det känns, grattis!!!  Nu är det bara att lyssna på din växande planta och se i förväg vad som behövs göra för dennes belåtenhet, inte alltid lätt...Den kommer snart behöva mer plats i solen...jag vet inte hur länge den kommer att uppskatta närheten av din opuntia...den ska ha så mycket sol som möjligt och gillar direkt sol i 30 graders värme... MVH/clivia
Jag tror nog den står på ett av de soligaste lägena i söderfönstret, större delen av fönsterbrädet skyddas av balkongen ovan, men längst ut på kanten är det sol stora delar av dagen.
Jag har insett, av dina bilder att döma Clivia, att dessa tar rätt stor plats när de blir stora (fortfarande nyfiken på hur du ska få plats med alla dina!), så det kommer nog att omprioriteras en del vad platsen i fönstret beträffar. Jag har sedan tidigare planer på att skänka bort Opuntian (som jag ju hittade i soprummet), till en vän i inflyttningspresent nu i slutet på aug, tills dess får de samsas, men den växer ju inte tokfort så fram tills dess går det nog utmärkt där den står. I förlängingen lär den få flytta ifrån fönsterbrädet också då dessa ju verkar bli rätt "runda" i sin form och kommer att kräva utrymme på alla ledder, men jag har en bänk bakom fönstret där den säkert kan få ta plats när det nalkas.
CITAT (Kee @ 28-07-2008, 18:12)  Jag tror nog den står på ett av de soligaste lägena i söderfönstret, större delen av fönsterbrädet skyddas av balkongen ovan, men längst ut på kanten är det sol stora delar av dagen.
Jag har insett, av dina bilder att döma Clivia, att dessa tar rätt stor plats när de blir stora (fortfarande nyfiken på hur du ska få plats med alla dina!), så det kommer nog att omprioriteras en del vad platsen i fönstret beträffar. Jag har sedan tidigare planer på att skänka bort Opuntian (som jag ju hittade i soprummet), till en vän i inflyttningspresent nu i slutet på aug, tills dess får de samsas, men den växer ju inte tokfort så fram tills dess går det nog utmärkt där den står. I förlängingen lär den få flytta ifrån fönsterbrädet också då dessa ju verkar bli rätt "runda" i sin form och kommer att kräva utrymme på alla ledder, men jag har en bänk bakom fönstret där den säkert kan få ta plats när det nalkas. Ja, Kee, det har du rätt i, de tar rätt så stor plats men det går att "uppfostra" dem lite  ...de behöver inte bli så bortskämda i stora krukor om du har mer än ett exemplar har jag hört från en odlare som ägnar sig ananaserna mer än 20 år, (ja, galen i dem som jag  ) ...Han fick ananaserna på västfönstret också och det ska jag försöka att göra också...ja, men de ska inte stå på fönsterbräden, det är bänken strax bredvid fönstret som gäller... Jag måste lösa problemet snart: Mitt ananasplantage idag 28.7.2008: [attachment=21893:ananaspl...8.7.2008.jpg] MVH/clivia
Platinum
28-07-2008, 19:46
Nu har jag satt en ananas enligt Kees snabbinstruktion, gjorde jag rätt som ställde den i söderfönster?
Platinum: Ja om du ska tro mig!  Men jag är ju bara nybörjare själv, du ville ha en snabbresumé och du fick en beskrivning på hur jag gjort. Mitt ex står som nämnts i söderfönster, ja. Håll jorden fuktig bara, det torkar ju lite snabbare i gassande sol. Clivia: Det är alltid intressant att veta hur/när/var man kan tukta plantorna. Men just denna tänkte jag skulle kunna få leva ut sitt utrymmesbehov om den vill det längre framöver. Jag FÖRSÖKER tänka designmässigt också när jag införskaffar/sår/omplanterar plantor, dvs så att det blir "snyggt" i lgh också... En ananas är en riktigt snygg planta. Förresten om detta är toppen av blommans frukt, har denna "stickling" då samma genuppsättning som moderplantan, eller OM blomman pollineras har den då "avkommans" genupsättning, eller är det i form av frön i frukten? Vore intressant att veta mer om sånt här, kanske litteratur i ämnet "förökning i växtriket" kan rekommenderas, föredraget är grundläggande och icke-fackmannamässigt.
CITAT (Platinum @ 28-07-2008, 20:46)  Nu har jag satt en ananas enligt Kees snabbinstruktion, gjorde jag rätt som ställde den i söderfönster? Ja, Platinum, enligt mina erfarenheter är det rätt och nu kan det gå väldigt snabbt, ananaserna gillar ju det här vädret. Rör inte mycket på den, ge vatten när det behövs och du kommer säkerligen att lyckas. MVH/clivia
Clivia: Det är alltid intressant att veta hur/när/var man kan tukta plantorna. Men just denna tänkte jag skulle kunna få leva ut sitt utrymmesbehov om den vill det längre framöver. Jag FÖRSÖKER tänka designmässigt också när jag införskaffar/sår/omplanterar plantor, dvs så att det blir "snyggt" i lgh också... En ananas är en riktigt snygg planta. Förresten om detta är toppen av blommans frukt, har denna "stickling" då samma genuppsättning som moderplantan, eller OM blomman pollineras har den då "avkommans" genupsättning, eller är det i form av frön i frukten? Vore intressant att veta mer om sånt här, kanske litteratur i ämnet "förökning i växtriket" kan rekommenderas, föredraget är grundläggande och icke-fackmannamässigt. [/quote] För mig, Kee, är en fråga "vad som är snyggt" i lägenheten mer av filosofisk karaktär. Som tur är, alla är vi olika och kan skapa mängden av häpnadsväckande lösningar. Då och då känns det svårt att förena växternas krav med vara behov eller vilkor vi kan respektive vill erbjuda dem att leva med. I själva verket är de levande varelser som vi och det krävs konsensus ibland även om vi människor har makt att bestämma. Växterna som är beroende av oss kan ju inte prata mänskligt språk och tidvis är det svårt att förstå dem...men om du lyckas att lyssna på dem, Kee, den känslan är obeskrivlig enligt mig...  , ja, ananaserna är väldigt fina växter oavsett hur vi tänker... Här finns svar på din fråga, Kee, tror jag: Pineapples are pollinated by hummingbirds and are self-sterile, meaning they cannot produce seeds if they pollinate themselves (self-pollination). To get seeds, pineapples must be cross-pollinated. Cross pollination is prevented in two ways. First, the importation of hummingbirds is banned in Hawaii where many pineapples are grown commercially. Second, all the pineapples in one field are genetically the same, so that if pollen is transferred from one plant to another, it is still self-pollination. Cross pollination requires that the plant providing the pollen is genetically different from the plant receiving the pollen. Cultivated pineapples would produce seeds if they were cross-pollinated. However, a seedy pineapple fruit would be very undesirable because it would contain hundreds of hard seeds so growers make sure that they are not cross-pollinated. Collins (1960) says eating a seedy pineapple is like eating a normal pineapple containing a thousand tiny bits of gravel. Pineapple fruit development is an example of parthenocarpy or development of fruits without seeds. In nature, this may be an advantage to the pineapple in two ways. First, the leafy crown at the top of a pineapple fruit can root and produce another plant, so even without seeds a pineapple fruit can reproduce the plant. Second, a seedless fruit may provide food for the animals that normally disseminate the seeds. This could prevent the animals from starving or migrating in years when few flowers are successfully cross-pollinated and seeds produced. Also, the seedless fruit of the pineapple makes it a very desirable food for people so we grow thousands of acres of pineapples. Many of our most popular fruits are seedless, such as bananas, seedless grapes, naval oranges, seedless grapefruit, seedless watermelon and certain types of figs and persimmons. David Hershey References: Samson, J.A. 1986. Tropical Fruits. New York: Longman. Collins, J.C. 1960. The Pineapple. New York: Interscience. MVH/clivia
Inte meningen att se ner på ngns sätt att inreda sitt hem om det nu möjligtvis kunde tolkas så. Jo det är nog allt av en filosofisk fråga och du Clivia verkar ju ha bultarna åtdragna med rätt moment och jag håller med dig i allt du skriver. Intressant med lite mer info om ananaserna!
Dimlite
30-07-2008, 17:28
Hej, jag har vid ett flertal tillfällen planterat blast från ananas, och fått den att rota sig. MEN, hur får man den att blomma och bära frukt? Hade en planta som säkert var tre år och 75 cm i diameter innan jag gav upp och slängde den (skulle på långresa).
Har nu bara en planta, från en miniananas, och den har jag haft i snart två år.
Råd mottages tacksamt
CITAT (Dimlite @ 30-07-2008, 18:28)  Hej, jag har vid ett flertal tillfällen planterat blast från ananas, och fått den att rota sig. MEN, hur får man den att blomma och bära frukt? Hade en planta som säkert var tre år och 75 cm i diameter innan jag gav upp och slängde den (skulle på långresa).
Har nu bara en planta, från en miniananas, och den har jag haft i snart två år.
Råd mottages tacksamt I första hand behöver den planteras om i större kruka, Dimlite, tror i alla fall jag...att göra det nu skulle vara lämpligast för att den behöver sin tid i värme att anpassa sig och växa lite till tills mörkare dagar och lägre temperatur tvingar honom i dvala, ananas behöver minst en månad utan vatten på vintern när det är som mörkast men på samma plats som den växer på sommaren, med andra ord är det bättre att inte byta plats...Om du är tvungen att byta plats för den gör det på våren när livslusten kommer tillbaka...men, ja, Dimlite, det är bara mina erfarenheter, jag har ingen facit, tyvärr...det kan säkert fungera hos dig på andra sätt också...tålamod är det viktigaste... Lycka till!!! MVH/clivia
Dimlite
31-07-2008, 09:40
Ok, tack för rådet. Har aldrig invintrat en ananas förut, så det kan ju vara vad som fattas. Den ska få en större kruka också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|