catlady
Två av mina hostor blommade vackert i vitt och har nu långa gröna frökapslar på tillväxt. Är det så enkelt att jag bara väntar tills de börjar torka och sedan plockar fröna, sedan bara att sätta i vår och så kommer nya? Eller krävs något trick typ stratifiering?
kerstin z5-6
Inte kyla -värme -så i fuktad såjord i lämplig bytta och håll + 22 och fuktigt
De kan bli olika mammaplantan , men fina ändå
catlady
Aha, tack för svar!
malin72
aha det har jag inte tänkt på dunno.gif hur lång tid tar det för dom att bli något?????blir det en liten planta redan första året då eller unsure.gif i sånna fall ska det här plockas frön giggle.gif
kerstin z5-6
sådde i feb -utplanterade i juli-de växer sakta..men liten blir stor .. här är en av mina sådda

malin72
åh vad skojj då ska det sås igen giggle.gif
men Kerstin är det den vitgröna där då eller som är ny för i år???????????? blush.gif
kerstin z5-6
Den blåbladiga stora är sådd för 4 år sedan -den vitgröna är en köpes från i fjol .. coolgleam.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-07-2007, 20:17) *
Den blåbladiga stora är sådd för 4 år sedan -den vitgröna är en köpes från i fjol .. coolgleam.gif

giggle.gif jaha hihihi jo så klart...det är just blå jag vill ha,måste köpa en sååååååååå fina tycker jag bravo.gif men vad skojj att se... tummenupp.gif
Magdis
Jag ska försöka ta frön från mina hostor som blommar med vita blommor just nu. Hoppas inte frökapslarna hinner ruttna bort bara.
catlady
Åh så vackert Kerstin! wub.gif
Babieca
Hej!
Låter spännande! Jag vill också ta frö. Sitter frökapseln i den gamla blomman?
Mvh,
Anna
kerstin z5-6
Ja kronbladen faller av -sen mognar frökapseln -blir ssm brun -då är de klara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon