HelenN
hej hej!

Har precis upptäckt 3 st självsådda plantor av ballongblommor och undrar nu om jag skall låta dem stå kvar & växa i rabatten under vintern eller måste jag ta in dem ??? Är det någon som vet??

Mvh lämås
catlady
Om det är leanderklocka du har så räknas det som sommarblomma. Om du vill vara säker på att få dem i rabatten nästa år så skörda frön. Jag har planterat ut några och hoppas på att de kanske självsår sig till nästa år, men övervintring tror jag inte fungerar.
HelenN
ok, så du tror inte att småplantorna kan övervintra?! Men menar du att fröna gör det ?
Eva i Skåne
Det är säkert frön som legat kvar i jorden under vintern och som börjat gro av sig själv. Ballongblomman gör så. Har man en gång haft en sån så brukar det dyka upp nya plantor lite här och var.
Plantorna tror jag inte kan överleva, åtminstone så gör de inte det ute.
Är inte självsådderna så stora att de hinner blomma och glädja dig under sensommar och höst? Jag tycker att de brukar växa till sig ganska snabbt.
e_sedell
Ja, de är ett hemskt ogräs de där leanderklockorna. Jag förkultiverade ett par plantor och satte ut ett år. De blev jätte stora och fina, vilket medförde att de han och sätta massor av frön också. Nu är det nog mer än 5år sedan, men fortfarande kommer det upp plantor.
Fera
Leanderklocka, är jättefina, men de blir många! Vi har sandjord, och där trivs de! Har hackat bort fler Leanderklockor än målla och pilört, tillsammans, i vårat grönsakslande. Men jag sparar alltid några som finns på "bra" ställen.
HelenN
Det är första året jag har en ballongblomma så plantorna är från denna sommar & plantorna är inte högre än 10-15 cm, så de hinner inte blomma i höst.

Ska försöka övervintra dem på olika sätt, så får vi se om någon vill överleva.
Lady Hamilton
Jag garanterar att de kommer att hinna börja blomma De växer snabbt
Lady Hamilton
Denna planta "hittade" jag i min kruka med Kaffeplanta (självsådd) Som du ser är den inte stor (ca 1 dm men har redan knopp)
[attachment=5739:PICT8281.JPG] [attachment=5740:PICT8280.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon