catlady
Jag hittade citronmeliss i trädgården och under sommaren har de blivit 2 stora buskar med runda blad och vita blommor. Men nu har en annan ört börjat blomma... Något med spetsigare blad och längre blomställningar med lila blommor - som också luktar citronmeliss, fast nästan ännu starkare! Är det en mynta eller finns det massor med olika citronmelisssorter?
Fenja
Bild?
Mvh
Fenja
catlady
Har tyvärr inte tillgång till kamera just nu, men har googlat runt på både citronmeliss och mynta och tycker definitivt att det ser ut som en mynta. Har förstått att det finns massor med myntasorter så jag ska ta en bild när kameran har återbördats!
Aronia
Hej!
Kan det vara en kantnepeta s k "Kattmynta". Den doftar ganska starkt av mynta och stämmer bra på beskrivningen tycker jag. Har Kattmynta i trädgården och en grannkatt gillar att stryka sig mot plantorna.
catlady
Nej, kattmynta vet jag hur den ser ut. Har både vit och lila (har tre katter). Denna ört har liksom en kolv till blomställning. Tack ändå!
Mollis
Jag försöker tänka hmmm.... jag har en massa mynta och örter...nåt kolvliknande med citrondoft går jag nog bet på...citronverbena är ju inte precis kolvliknande och Isopen är inte precis citrondoftande...inte heller äppel-, kungs- eller pepparmynta. Försökte tänka till i alla fall rolleyes.gif

//Mollis
tavvas
Kan det vara isop?
tavvas
Kan det vara isop? Har kolvliknade blomställningar, finns i olka färger, har spretiga blad och en speciell lukt.
catlady
Så, nu har jag äntligen kunnat ta en bild på den. Hoppas ni inte tröttnat utan orkar ta en titt! Blommorna såg mer lila ut tidigare men har nu nästan blivit rosa. Tacksam för svar!
[attachment=6023:IMG_1511.jpg]
Mollis
Kan det vara grönmynta?

//Mollis
catlady
Jo, jag tycker nog att det ser ut som grönmynta jag oxå! (Nu när jag googlat)
Fenja
Doftar den verkligen som citronmeliss? Det verkar lite osannolikt med tanke på myntautseendet...
Mvh
Fenja
catlady
Kanske är det mitt luktsinne det är fel på...? dunno.gif
Fenja
CITAT (catlady @ 08-08-2007, 15:10) *
Kanske är det mitt luktsinne det är fel på...? dunno.gif

Eller så har du rätt? wink.gif Jag vet inte men kan mynta och meliss korsa sig tro?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon