|
Ja, precis som rubriken säger, så tröttnade vi på att det var blött och grått varje dag här hemma. Vi hade förstått att vädret var bättre norrut, så vi packade bilen och gav oss iväg. Vi åkte mot Östersund på kvällen och väl där såg vi Sjöodjuret.
[attachment=5615:20070726...045_odla.JPG]
Inspirerade fortsatte vi ytterliggare en bit. Där fanns kanske någon inspiration för vår fortsatta ombyggnad av trädgården. Vi hamnade i Vallrun, ca tio mil nordväst om Östersund, där vi upprättade vår bas. Runt Åkersjön fanns flera källor till nytta för vår fantasi. Vår damm fanns redan färdig med vattenfall och allt.
[attachment=5613:20070726...025_odla.JPG] [attachment=5614:20070726...032_odla.JPG]
När det gäller mjölkört så är det ett ogräs hos oss, som vi rycker upp så fort vi ser att det är på väg. Men här var det otroligt vackert.
[attachment=5616:20070726...037_odla.JPG]
Vättar och dyligt är vi sedan tidigare bekanta med, men odjuren i norr skrämde oss
[attachment=5617:20070726...024_odla.JPG]
Därmed blev vi skrämda långt ut till östkusten... Höga kusten...
Innan dess var vi dock naturligtvis tvungna att stanna i Östersund och hälsa på Wolkenkrabber!!! (fortsättning följer...)
Nu blir Åsas öga ledset igen, hon som varken var hemma när magdis kom eller nu. Men nästa sommar då...ska jag inte åka en meter utan bara vänta på odlaiter. Men visst har vi det fint här uppe i östersund!
/Åsa
malin72
29-07-2007, 21:29
ja jisses vad vackert ja vi får se om det blir några bilder från mig med kanske inte från bussresan men vid stoppet
sqrulan
29-07-2007, 22:22
Lite mera bilder från norr:
Vilken trevlig illustrerad berättelse, Gillan!  Vackra och häftiga bilder. De där ögonen i mörkret ... wow. Sqrulans bilder är också fina.
Vilken härlig berättelse Gillan. Väntar på fortsättningen.
Jag har varit mycket i Jämtland och vet att det finns "oknött" där men jag har aldrig lyckats fånga dem på bild. De är ju lite skygga. De var nog lite nyfikna på värmlänningarna som kom.
Sqrulan .....jättebra bilder. De andas lugn och harmoni.
Tyvärr har vi inga kort att visa upp från Östersund och Wolkenkrabbers trädgård, men där fanns allt från kaktusar till vilt växande liljor. Wolken bjöd både på sig själv, fika och flera fina plantor. Mycket trevligt!! Väl framme vid höga kusten blev vi mycket väl mottagna av både Ladyn och hennes Hertig med tjänstefolk. De bor väldigt vackert, med en jättefin trädgård och med en helt fantastisk utsikt över sjön. Vi fick till och med bo i en egen paviljong med uteplats. [attachment=5660:20070726_001__odla.JPG] Vi blev ordentligt trakterade med både mat och dryck i flera dagar. Vi hade personliga guider som visade oss runt hela Höga kusten - från Högakustenbron, runt varje liten tjärn, ut till havet och ända upp till toppen av Skuleberget. [attachment=5661:20070726...stenbron.JPG] [attachment=5662:20070726_002_odla.JPG] [attachment=5663:20070726....JPG] [attachment=5664:20070726...leberget.JPG] [attachment=5665:20070726...rget_ner.JPG] Vi har till och med sett garaget där limosinen står, den som Angela Channing från Falcon Crest åkt runt i Flera fina ädelstenar (granit) plockade vi med oss för att lägga i vår damm. Bilen blev väldigt tung och orkade nästan inte med oss, men som tur var hade vi ju nerförsbacke hela vägen hem. Väl hemma upptäckte vi en fripassagerare som ville flytta till sydligare trakter. Han heter Agaton och får bo i vår damm tillsvidare [attachment=5666:20070726_017_odla.JPG] Förstod nästan att det var "oknött" Alba. Det fanns en del vanlig knött också
Biggan_
30-07-2007, 10:48
Åh, så mycket vackert ni har fått uppleva på er tripp! Väldigt trevlig reseberättelse Gillan. Den där Agaton ser väldigt beskedlig ut, han kan ni nog t.o.m ha i poolen som sällskap! ...men de där ögonen i mörkret var verkligen skräckinjagande! Vilken lyx med egen paviljong och så fin, faluröd med vita knutar tycker jag är förknippat med svensk sommar.
Måste väl ha vatt samma vita limousin som vi åkte förbi när vi hälsade på dig Ladyn? Fast det kanske vimlar av såna däromkring?  Många vackra bilder Gillan, och "Krokkis" var ju jättecool! Måste ju trivas finfint nu.
Lady Hamilton
30-07-2007, 19:15
Inte för att jag förstår hur jag bar mig åt, men jag glömde ju visa utsikten över "Ladyns" sjö  ............. [attachment=5689:20070726_013.jpg]
CITAT (Gillan @ 30-07-2007, 11:21)  Flera fina ädelstenar (granit) plockade vi med oss för att lägga i vår damm. Bilen blev väldigt tung och orkade nästan inte med oss, men som tur var hade vi ju nerförsbacke hela vägen hem. Ja, Gillans granit ligger nu i vår damm  Även de tunga paket som en viss Lady skickat efter flera kravbrev börjar fylla ut kanterna till dammen [attachment=6864:100_3259_2.JPG] Det blev toppen Ladyn  Men jag vet att havet ligger på fel sida om höga kusten  Skuleberget är till höger men det syns väl inte [attachment=6865:100_3266_2.JPG] Men som ni ser finns det utrymme kvar  En damm skall självklart inramas för att ge ett naturligt inslag i trädgården, men vi har ju inte stenar så det räcker  Däremot har vi gott om lera och om det finns någon därute som vill byta är vi i idel öra  eller detta kanske inte är Blocket eller skavibytagrejer.se
titti49zon6
29-08-2007, 20:31
oh vad fint det blev  jag säger som förut, vad duktiga ni är Gillan o Dealer, en  är på sin plats önskar att jag nån gång får tillfälle att besöka ert vackra "boningsställe"  än en gång grattis till ännu ett lyckat projekt
Ni kan hämta sten gratis här. Självplock
CITAT (titti49zon6 @ 29-08-2007, 21:31)  oh vad fint det blev  jag säger som förut, vad duktiga ni är Gillan o Dealer, en  är på sin plats önskar att jag nån gång får tillfälle att besöka ert vackra "boningsställe"  än en gång grattis till ännu ett lyckat projekt Tack Titti. Du är  välkommen, men glöm inte stenen  CITAT (Tosan @ 29-08-2007, 21:35)  Ni kan hämta sten gratis här. Självplock  Låter som ett bra erbjudande, men det blir nog ingen mer sådan resa i år, vi hör av oss
Lady Hamilton
29-08-2007, 20:46
CITAT (Dealer @ 29-08-2007, 21:15)  Det blev toppen Ladyn  Men jag vet att havet ligger på fel sida om höga kusten  Skuleberget är till höger men det syns väl inte  Nä det syns inte  å förresten så ligger Skuleberget både till vänster och höger  beroende på HUR man står, det är ju så STORT
CITAT (Lady Hamilton @ 29-08-2007, 21:46)  Nä det syns inte  å förresten så ligger Skuleberget både till vänster och höger  beroende på HUR man står, det är ju så STORT  Jo det är ju klart  Jag är tydligen en sån där söderkis som bara kan se norr åt ett håll  Hos oss blir skuleberget på sydsidan. Innebär det att vi bor norrut
CITAT (Dealer @ 29-08-2007, 21:41)  Låter som ett bra erbjudande, men det blir nog ingen mer sådan resa i år, vi hör av oss  Asch det var synd... Alla stenar på hela gården ligger precis där jag ska ha rabatter...
Och jag som inte hade en enda sten med mig när jag besökte Gillan och Dealer i somras. Ack vad kan jag göra för att gottgöra detta fasansfulla felsteg? Ska jag skicka mina njurstenar?
malin72
30-08-2007, 19:37
CITAT (Dealer @ 29-08-2007, 21:15)  Ja, Gillans granit ligger nu i vår damm  Även de tunga paket som en viss Lady skickat efter flera kravbrev börjar fylla ut kanterna till dammen [attachment=6864:100_3259_2.JPG] Det blev toppen Ladyn  Men jag vet att havet ligger på fel sida om höga kusten  Skuleberget är till höger men det syns väl inte [attachment=6865:100_3266_2.JPG] Men som ni ser finns det utrymme kvar  En damm skall självklart inramas för att ge ett naturligt inslag i trädgården, men vi har ju inte stenar så det räcker  Däremot har vi gott om lera och om det finns någon därute som vill byta är vi i idel öra  eller detta kanske inte är Blocket eller skavibytagrejer.se  wooooooooooow säger jag bara vad snyggt det blev det är ju nästan så det är värt ett till besök nästa sommar så får vi se om sonen vågar bada då eller om dammen lockar......fanns fisk där va???????? en var ju redo när vi var hos er menar jag nä men det blev jätte fint vad mycket det gör med dom där röda stenarna som jag tycker mig ha sett någon annastanns i sommras
Irene_L
31-08-2007, 09:46
Åhhhh så fint det blev!  Vilka tjusiga stenar!  Dom passar ju perfekt vid eran damm. Snyggt jobbat!
Biggan_
31-08-2007, 11:16
CITAT (Dealer @ 29-08-2007, 21:15)  Ja, Gillans granit ligger nu i vår damm  Även de tunga paket som en viss Lady skickat efter flera kravbrev börjar fylla ut kanterna till dammen [attachment=6864:100_3259_2.JPG] Det blev toppen Ladyn  Men jag vet att havet ligger på fel sida om höga kusten  Skuleberget är till höger men det syns väl inte [attachment=6865:100_3266_2.JPG] Men som ni ser finns det utrymme kvar  En damm skall självklart inramas för att ge ett naturligt inslag i trädgården, men vi har ju inte stenar så det räcker  Däremot har vi gott om lera och om det finns någon därute som vill byta är vi i idel öra  eller detta kanske inte är Blocket eller skavibytagrejer.se  Grattis till en jättefin damm!  Vad duktiga ni är!  CITAT (Magdis @ 30-08-2007, 12:50)  Och jag som inte hade en enda sten med mig när jag besökte Gillan och Dealer i somras. Ack vad kan jag göra för att gottgöra detta fasansfulla felsteg? Ska jag skicka mina njurstenar?   Jag kan skicka mer sten till er! Ni betalar portot förstås!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|