Gillan
Ja, precis som rubriken säger, så tröttnade vi på att det var blött och grått varje dag här hemma. Vi hade förstått att vädret var bättre norrut, så vi packade bilen och gav oss iväg. Vi åkte mot Östersund på kvällen och väl där såg vi Sjöodjuret.

[attachment=5615:20070726...045_odla.JPG]

Inspirerade fortsatte vi ytterliggare en bit. Där fanns kanske någon inspiration för vår fortsatta ombyggnad av trädgården. Vi hamnade i Vallrun, ca tio mil nordväst om Östersund, där vi upprättade vår bas. Runt Åkersjön fanns flera källor till nytta för vår fantasi. Vår damm fanns redan färdig med vattenfall och allt.

[attachment=5613:20070726...025_odla.JPG] [attachment=5614:20070726...032_odla.JPG]

När det gäller mjölkört så är det ett ogräs hos oss, som vi rycker upp så fort vi ser att det är på väg. Men här var det otroligt vackert.

[attachment=5616:20070726...037_odla.JPG]

Vättar och dyligt är vi sedan tidigare bekanta med, men odjuren i norr skrämde oss

[attachment=5617:20070726...024_odla.JPG]

Därmed blev vi skrämda långt ut till östkusten... Höga kusten...

Innan dess var vi dock naturligtvis tvungna att stanna i Östersund och hälsa på Wolkenkrabber!!!
(fortsättning följer...)
Gåsis
Nu blir Åsas öga ledset igen, hon som varken var hemma när magdis kom eller nu. Men nästa sommar då...ska jag inte åka en meter utan bara vänta på odlaiter. Men visst har vi det fint här uppe i östersund!

/Åsa
malin72
ja jisses vad vackert tummenupp.gif ja vi får se om det blir några bilder från mig med giggle.gif kanske inte från bussresan men vid stoppet whist.gif
sqrulan
Lite mera bilder från norr:
amaira
Vilken trevlig illustrerad berättelse, Gillan! wub.gif Vackra och häftiga bilder. De där ögonen i mörkret ... wow. laugh.gif

Sqrulans bilder är också fina.
Alba
Vilken härlig berättelse Gillan. Väntar på fortsättningen.

Jag har varit mycket i Jämtland och vet att det finns "oknött" där men jag har aldrig lyckats fånga dem på bild. De är ju lite skygga. De var nog lite nyfikna på värmlänningarna som kom.

Sqrulan .....jättebra bilder. De andas lugn och harmoni.
Gillan
Tyvärr har vi inga kort att visa upp från Östersund och Wolkenkrabbers trädgård, men där fanns allt från kaktusar till vilt växande liljor. Wolken bjöd både på sig själv, fika och flera fina plantor. Mycket trevligt!!

Väl framme vid höga kusten blev vi mycket väl mottagna av både Ladyn och hennes Hertig med tjänstefolk. De bor väldigt vackert, med en jättefin trädgård och med en helt fantastisk utsikt över sjön. Vi fick till och med bo i en egen paviljong med uteplats.

[attachment=5660:20070726_001__odla.JPG]

Vi blev ordentligt trakterade med både mat och dryck i flera dagar. Vi hade personliga guider som visade oss runt hela Höga kusten - från Högakustenbron, runt varje liten tjärn, ut till havet och ända upp till toppen av Skuleberget.

[attachment=5661:20070726...stenbron.JPG] [attachment=5662:20070726_002_odla.JPG]
[attachment=5663:20070726....JPG]
[attachment=5664:20070726...leberget.JPG] [attachment=5665:20070726...rget_ner.JPG]

Vi har till och med sett garaget där limosinen står, den som Angela Channing från Falcon Crest åkt runt i giggle.gif

Flera fina ädelstenar (granit) plockade vi med oss för att lägga i vår damm. Bilen blev väldigt tung och orkade nästan inte med oss, men som tur var hade vi ju nerförsbacke hela vägen hem.

Väl hemma upptäckte vi en fripassagerare som ville flytta till sydligare trakter. Han heter Agaton och får bo i vår damm tillsvidare naughty.gif

[attachment=5666:20070726_017_odla.JPG]

Förstod nästan att det var "oknött" Alba. Det fanns en del vanlig knött också rolleyes.gif whist.gif
Biggan_
Åh, så mycket vackert ni har fått uppleva på er tripp! Väldigt trevlig reseberättelse Gillan. bravo.gif
Den där Agaton ser väldigt beskedlig ut, han kan ni nog t.o.m ha i poolen som sällskap! rotfl.gif
...men de där ögonen i mörkret var verkligen skräckinjagande! fear.gif
Vilken lyx med egen paviljong och så fin, faluröd med vita knutar tycker jag är förknippat med svensk sommar.
malin72
ojoj fin fint tummenupp.gif hm undrar om jag vågar åka över den där bron -fear-.gif och klättra dit upp nänänä whist.gif hörde något om linbanor hihihi giggle.gif
och Agaton han är lika läskig som han ser ut irl....fniss rotfl.gif
ninja.gif jag gick bara fram i fullt ljus och kikade på honom whistling.gif
Lady Hamilton
Ja linbanor ja .........eftersom Gillan vägrade att klättra upp för berget nono.gif pga höjdskräck, var jag ju tvungen att komma på något annat sätt att ta oss dit upp confused.gif Det fick bli linbanan på andra sidan berget

[attachment=5684:DSC00323.JPG] (ni som har bra syn kanske ser att det är Gillan som sitter till hö i bild angel_not.gif )

sedan var det Angela Channings Limosin........
där tyckte jag att det räckte att visa utsidan av garaget (nånting ville jag ha kvar att visa tills nästa gång giggle.gif )
men för er som är nyfikna så ser den ut så här

[attachment=5686:PICT1590.JPG] [attachment=5687:PICT1596.JPG]
Magdis
Måste väl ha vatt samma vita limousin som vi åkte förbi när vi hälsade på dig Ladyn? Fast det kanske vimlar av såna däromkring? giggle.gif

Många vackra bilder Gillan, och "Krokkis" var ju jättecool! Måste ju trivas finfint nu. smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Magdis @ 30-07-2007, 19:58) *
Måste väl ha vatt samma vita limousin som vi åkte förbi när vi hälsade på dig Ladyn? Fast det kanske vimlar av såna däromkring? giggle.gif

sleep.gif Ja vi "ortsbor" vill vi ju åka "ståndsmässigt"........så det kan finnas flera.... angel_not.gif
Men den ni såg var nog "Angelas" 000.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 30-07-2007, 18:10) *

[attachment=5684:DSC00323.JPG] (ni som har bra syn kanske ser att det är Gillan som sitter till hö i bild angel_not.gif )

Om, ni gör det................har ni väldigt bra syn tummenupp.gif giggle.gif
Gillan
Inte för att jag förstår hur jag bar mig åt, men jag glömde ju visa utsikten över "Ladyns" sjö slap.gif .............

[attachment=5689:20070726_013.jpg]
Dealer
CITAT (Gillan @ 30-07-2007, 11:21) *
Flera fina ädelstenar (granit) plockade vi med oss för att lägga i vår damm. Bilen blev väldigt tung och orkade nästan inte med oss, men som tur var hade vi ju nerförsbacke hela vägen hem.

Ja, Gillans granit ligger nu i vår damm sweatingbullets.gif Även de tunga paket som en viss Lady skickat efter flera kravbrev börjar fylla ut kanterna till dammen tummenupp.gif

[attachment=6864:100_3259_2.JPG]

Det blev toppen Ladyn smiley_small_hug.gif Men jag vet att havet ligger på fel sida om höga kusten g.gif Skuleberget är till höger men det syns väl inte dunno.gif

[attachment=6865:100_3266_2.JPG]

Men som ni ser finns det utrymme kvar yes.gif En damm skall självklart inramas för att ge ett naturligt inslag i trädgården, men vi har ju inte stenar så det räcker no.gif Däremot har vi gott om lera och om det finns någon därute som vill byta är vi i idel öra help.gif eller detta kanske inte är Blocket eller skavibytagrejer.se shy.gif
titti49zon6
oh vad fint det blev tummenupp.gif jag säger som förut, vad duktiga ni är Gillan o Dealer, en rose.gif är på sin plats
önskar att jag nån gång får tillfälle att besöka ert vackra "boningsställe" yes.gif än en gång grattis till ännu ett lyckat projekt
Tosan
Ni kan hämta sten gratis här. Självplock yes.gif
Dealer
CITAT (titti49zon6 @ 29-08-2007, 21:31) *
oh vad fint det blev tummenupp.gif jag säger som förut, vad duktiga ni är Gillan o Dealer, en rose.gif är på sin plats
önskar att jag nån gång får tillfälle att besöka ert vackra "boningsställe" yes.gif än en gång grattis till ännu ett lyckat projekt

Tack Titti. Du är smiley_small_hug.gif välkommen, men glöm inte stenen rtfm.gif

CITAT (Tosan @ 29-08-2007, 21:35) *
Ni kan hämta sten gratis här. Självplock yes.gif

Låter som ett bra erbjudande, men det blir nog ingen mer sådan resa i år, vi hör av oss flirting.gif
Lady Hamilton
CITAT (Dealer @ 29-08-2007, 21:15) *
Det blev toppen Ladyn smiley_small_hug.gif Men jag vet att havet ligger på fel sida om höga kusten g.gif Skuleberget är till höger men det syns väl inte dunno.gif

Nä det syns inte tummenupp.gif å förresten så ligger Skuleberget både till vänster och höger slap.gif beroende på HUR man står, det är ju så STORT fear.gif
Dealer
CITAT (Lady Hamilton @ 29-08-2007, 21:46) *
Nä det syns inte tummenupp.gif å förresten så ligger Skuleberget både till vänster och höger slap.gif beroende på HUR man står, det är ju så STORT fear.gif

Jo det är ju klart blush.gif Jag är tydligen en sån där söderkis som bara kan se norr åt ett håll crying.gif Hos oss blir skuleberget på sydsidan. Innebär det att vi bor norrut fear.gif
Tosan
CITAT (Dealer @ 29-08-2007, 21:41) *
Låter som ett bra erbjudande, men det blir nog ingen mer sådan resa i år, vi hör av oss flirting.gif

Asch det var synd... Alla stenar på hela gården ligger precis där jag ska ha rabatter...
Magdis
Och jag som inte hade en enda sten med mig när jag besökte Gillan och Dealer i somras. ohmy.gif blush.gif
Ack vad kan jag göra för att gottgöra detta fasansfulla felsteg? Ska jag skicka mina njurstenar? ninja.gif rotfl.gif
malin72
Ja, Gillans granit ligger nu i vår damm sweatingbullets.gif Även de tunga paket som en viss Lady skickat efter flera kravbrev börjar fylla ut kanterna till dammen tummenupp.gif

Men som ni ser finns det utrymme kvar yes.gif En damm skall självklart inramas för att ge ett naturligt inslag i trädgården, men vi har ju inte stenar så det räcker no.gif Däremot har vi gott om lera och om det finns någon därute som vill byta är vi i idel öra help.gif eller detta kanske inte är Blocket eller skavibytagrejer.se shy.gif

wooooooooooow säger jag bara vad snyggt det blev tummenupp.gif det är ju nästan så det är värt ett till besök nästa sommar whist.gif så får vi se om sonen vågar bada då eller om dammen lockar......fanns fisk där va???????? en var ju redo när vi var hos er menar jag rotfl.gif rotfl.gif
nä men det blev jätte fint vad mycket det gör med dom där röda stenarna som jag tycker mig ha sett någon annastanns i sommras giggle.gif smiley_small_hug.gif
Gillan
CITAT (Magdis @ 30-08-2007, 12:50) *
Och jag som inte hade en enda sten med mig när jag besökte Gillan och Dealer i somras. ohmy.gif blush.gif
Ack vad kan jag göra för att gottgöra detta fasansfulla felsteg? Ska jag skicka mina njurstenar? ninja.gif rotfl.gif

Hihi, tack för erbjudandet Magdis, men jag tycker nog att dina små stenar är för små och för dyrbara för att behöva försvinna bland alla andra stenar giggle.gif . Er egen närvaro var fullt tillräcklig tummenupp.gif

CITAT (malin72 @ 30-08-2007, 20:37) *
wooooooooooow säger jag bara vad snyggt det blev tummenupp.gif det är ju nästan så det är värt ett till besök nästa sommar whist.gif så får vi se om sonen vågar bada då eller om dammen lockar......fanns fisk där va???????? en var ju redo när vi var hos er menar jag rotfl.gif rotfl.gif
nä men det blev jätte fint vad mycket det gör med dom där röda stenarna som jag tycker mig ha sett någon annastanns i sommras giggle.gif smiley_small_hug.gif

Tack,tack malin wub.gif . Och visst är ni välkomna tillbaka nästa sommar. tummenupp.gif . Och fisk finns där nu ja, Id och Guldfisk.
Irene_L
Åhhhh så fint det blev! tummenupp.gif Vilka tjusiga stenar! bravo.gif Dom passar ju perfekt vid eran damm. Snyggt jobbat! bravo.gif
Biggan_

Grattis till en jättefin damm! blomma.gif Vad duktiga ni är! tummenupp.gif

CITAT (Magdis @ 30-08-2007, 12:50) *

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Jag kan skicka mer sten till er! Ni betalar portot förstås! devil.gif giggle.gif
Gillan
CITAT (Biggan_ @ 31-08-2007, 12:16) *
Grattis till en jättefin damm! blomma.gif Vad duktiga ni är! tummenupp.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Jag kan skicka mer sten till er! Ni betalar portot förstås! devil.gif giggle.gif

laugh.gif , Tack för erbjudandet Biggan, det låter riktigt intressant, men jag överlåter den frågan till Dealer. Det är han som har hand om "såna" kostnader whist.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon