Om man som jag aldrig kört något mer avancerat än cykel och spade (fast spade kör man kanske inte) är det då någon idé att hyra minigrävare för växthusgrund, vattendragning, rabatter etc? Finns här någon med erfarenhet???
Jaaa. Det är jättekul att köra grävskopa

Det kräver en viss teknik, men det är inte svårt och det kommer med tiden. Så kör på!

!
e9olivia
30-07-2007, 08:20
Vi hyrde en minigrävare för att ta bort stubbar i en slänt och frakta bort jord från blivande gräsmattan. Den var suverän, stubbarna var borta i ett kick. Men framför allt var det fruktansvärt kul!!!

Tack för svaren! Av allt trädgårdsarbete här på jorden är nog det här det enda som jag kan tänka mig att sambon skulle vara besviken om han inte fick vara med på.
fruberglund
31-07-2007, 16:44
Har du kollat upp priser? Vad kostar det ungefär, skulle nog behövas här också nästa vår.
Görsköj å sketabra
Jag tror att priserna varierar i landet. Vissa har högre dygnspris och fria körtimmar, andra har lägre dygnspris och lägger på per körtimme. Någon tusenlapp får man nog räkna med per dygn. Undrar hur mycket man hinner göra på den tusenlappen?
e9olivia
31-07-2007, 22:05
Där vi hyrde kostade det 1800:-/dag. Sen tillkommer lite diesel och transport om man inte vill ta den själv.

De var schyssta, så vi fick hyra den från tisdag kväll till torsdag morgon för ett dygns hyra. Slutsumman landade på 2800:-.
Under tiden vi hade den hemma slet vi bort 10 medelstora stubbar och skrapade bort ytlagret på 160 kvm blivande gräsmatta.
- Kan hälsa från min man att köra minigrävare är ett kul sätt att känna sig matcho på.
Ta å kolla priserna ordentligt. Vissa privata aktörer kan nog vara nog så billiga med maskinist som att hyra bara grävaren av ett större företag. Begär offerter innan.
fruberglund
01-08-2007, 12:02
Ja men då kostar det ju inte 10.000-tals kronor i alla fall. Det vet man ju aldrig. Är inte aktuellt än i alla fall men visst skulle det vara roligt att testa
Vi drog in fiber i höstas och lejde grävning med minigrävare. Vi betalade 25 kr/metern. Nu vet jag att han nog är en av de billigaste i landet och det går knappt runt, men det är inte jättedyrt även om man lejer nån annnan.

Synd bara att han glömde gräva bort busken
Det är som sagt inte svårare än ett enkelt tv-spel! Men för säkerhets skull brukar man rekommendera att ta den sista biten mot hus/staket m.m. med spade.
vaktis1
17-04-2010, 09:06
Hyrde förra året och grävde runt grunden på huset. Betalade 2500:- för en hel helg
Ska gräva grund till ett 27m2 växthus nästa helg , då ger jag 1500 för hel helg
Så mitt råd är att höra runt bland uthyrarna och kanske även i grannkommunerna då de flesta har trailer till maskinen. Själv bor jag i Köping
Jag fick tag i minigrävarhjälp via Blocket!
Tror jag betalade 3200:- för kanske 6 h grävhjälp, dvs både för grävare och maskin salt transport.
Det var mycket "finlir" så jag är glad att jag inte gjorde det själv. Men jag fick däremot prova och det var SKOOOOOJ!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.