Piccante
29-07-2007, 19:28
Kollade på en gammal uthusvägg häromdagen och såg att det fanns en hel miniatyrvärld där med en rik lavflora. Huset är mer än 80 år gammalt och ganska förfallet (ska rivas i år) på en sida där färgen har flagat och träet är rent hittade jag små spiklavar/nållavar som jag inte lyckas bestämma med hjälp av böckerna? Får nog samla in och undersöka dem bättre. Men det verkar inte finnas så många arter på just virke, vet någon vilken det kan vara ? Osäker på vilket släkte det är, om det är Calicium, Chaenoteca eller Sclerophora ? Som jag uppfattar det så är bålen orange eller är det en annan art?
[attachment=5622:lav1126.jpg]
Hittade även en annan okänd.
Art nr 2
[attachment=5624:lav1131.jpg]
Lars-Olof Arvids
30-07-2007, 07:39
Den första är säkert en Calicium, eftersom "spikarna" är helt svarta. Hos Chaenotheca och Sclerophora är de ljusare. Den andra har jag ingen aning om, och är ganska ensam här på Naturcentrum nu när experterna har semester...
Olle
Piccante
30-07-2007, 13:22
Tack för hjälpen Olle. Jag tyckte själv det intuitivt var Calicium men jag fick det inte att stämma riktigt när jag läste i lavfloran. Fanns inte många arter med gul bål och som samtidigt har kulturved som substrat? Får hacka loss en liten bit av laven och försöka med bestämningsnyckeln hemma.
Lars-Olof Arvids
30-07-2007, 13:32
Nej, Calicium på kulturved är nog inte så vanligt. Men ibland kan ju lavar växa på "fel" substrat också. Du får kolla i dina bestämningsnycklar, jag har ingen aning om vilken art det är.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.