Full version: Vad är detta?
catlin
Om ni tittar in i mitt album så finns där två bilder av en växt som växer i komposten. Tycker den e fin o den kan ha hamnat där när ja grävde bort lite då vi skulle göra vår altan. Vet ni vad detta är`?

Sen undrar jag lite om min tredje bild. Är det en rosenrudbeckia och är det vanligt att d har små tofsar i mitten?

wub.gif
Eva Swahn
Växten på komposten är en malva. De har underbar blå färg, men man kan tyvärr inte plocka dem och sätta i vas, för de slokar obarmhärtigt. Du får ta en pall och sätta dig och njuta på plats. Sen undrar jag om dess rot inte användes som kaffesubstitut under kriget. Men jag kan ha fel.
nilla
Bild tre skulle jag gissa på brittsommaraster - har en som ser likadan ut.

Gunilla
catlin
Tack för era svar. Malva? D är väl ingen ogräsväxt va?

Brittsommaraster...mhm...ja som trodde ja hade en rudbeckia fast d har ju större blomblad. o visst ser d ut som en aster allt.
Lena N
CITAT (catlin @ 07-07-2003, 19:47)
Tack för era svar. Malva? D är väl ingen ogräsväxt va?

Malva sprider sig villigt med frö, men småplantorna är lätta att luka bort. Är man påpasslig med att klippa bort vissna blommor blir det inga frö.

Malva är en av mina favoriter. En så vacker och tålig blomma får väl ha någon nackdel! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon