Jan Lindgren
29-07-2007, 20:26
Hej!
Finns det någon som har en bra sort av mullbär. Storfruktig, härdig, rikbärande och god. Stora krav! Det finns sorter som verkar bra i USA men har någon importerat. Det finns folk som har dragit upp plantor från frön. Hur har resultatet blivit? Finns det någon planta som är värd att föröka med sticklingar? Berätta!
MVH
Jan Lindgren
Dito Verde
31-07-2007, 09:54
Hej
Vet inte vilken sort jag har. Det kan ta ett tag att få reda på det men jag ska försöka. Jag har haft det i 3-4 år. Härdigt så långt...
Massor med bär. Storleken kan jag inte yttra mig om, har inget att jämföra med. De är som små björnbär om det säger något.
Goda är de definitivt. Jag plockar varje morgon till frukostfilen. Ny favorit.'
Jag försöker nu med tio sticklinger från unga kvistar. Ska klippa det efter sista bärplockningen och försöka med fler sticklingar i olika storlekar. Om du ger mig ett gott råd och jag lyckas....då ska du få en stickling..den största...
Mullbär 2.jpg
Jan Lindgren
31-07-2007, 22:10
Hej!
Har du köpt den i en svensk plantskola så är det troligen Morus accidosa "Mulle". Den härstammar från Balsgård. Jag var där i går och smakade på den. Trevlig och god. Jag köpte en planta också. Jag har inte stuckit den själv men bekanta har gjort det och det var lätt. Låt bara några blad vara kvar . Är bladen väldigt stora så ta saxen och halvera dem. Jag använder helst en blandning av torv och perlite som medium. Sticklingarna måste ha 100% luftfuktighet. Jag har en plasttunnel i växthuset. Dessutom har jag undervärme där eftersom jag rotar mycket rhododendron. Det går bra med en plastpåse runt alltihop också. Har du sticklingarna i plastpåsar så får de inte utsättas för sol. Lyckas du inte så hör av dig så kanske jag kan fixa lämpligt medel som underlättar rotningen. Det bör också gå utmärkt att sätta sticklingar i vinter eller vår. Ungefär som man gör med vinbär.
MVH
Jan Lindgren
e_sedell
31-07-2007, 22:27
Jag skulle också tro att det är "mulle" du har. Som Jan skriver är de enkla att rota. Jag har inte daltat så med mina. Stick dem i vanlig planteringsjord och ställ dem i skuggan, om du nu har möjlihet att ta sticklingar och lust att vänta.
Mitt träd ger mycket bär, mer och mer för varje år. Bären är för små tycker jag, det vore trevligt med större. De är annars goda både att äta som de är, till glass eller att göra sylt på. Blanda gärna med runt en si så där 10% hallon.
Bären mognar under en lång period, vilket är främst till fördel. Ska man göra sylt som jag får man dock plocka två dagar i rad (för att få 2L bär, och på mitt träd).
Dito Verde
01-09-2007, 23:25
Tack Jan och Erik för era svar.
Nu har det gått en månad sedan jag satte tio sticklingar. Tre av dem har fått knoppar som är på väg att brista. En av dem har inte tappat bladen än ??? Den ser helt oberörd ut, precis som när den sattes.
Jag satte dem i en stor kruka inne i växthuset, under en hylla där den skyms av gurkblad. Ingen plast över. Nu vet jag inte vad jag ska göra härnäst. Plantera om dem i varsin kruka antar jag. Ta in dem i källaren första vintern?
För drygt två veckor sedan stammade jag upp trädet och fick då en massa nya sticklingar. Några har jag satt i miniväxthus i växthuset, andra i kruka utan "huva". Jag stoppade ner några i det uppgrävda potatislandet också. Luftfuktigheten ute har ju inte precis varit låg... Jag räknar inte alls med att det ska funka men kunde inte låta bli.
Hälsningar
Peggy
Stefan P
13-11-2007, 08:21
Hej!
Jag har själv ett Morus accidosa 'Mulle' på friland i Göteborgstrakten. Bären är goda om än något fadda i smaken. De i särklass godaste bär jag smakat är de på Botaniska trädgården i Göteborg. Trädet, som är ca 5 m högt, är fullt av bär i skiftet juli/augusti. Bären är svarta trots att trädet är ett Morus alba med hybridnamnet 'X Göteborg', om jag minns rätt. Jag vet att Botaniska säljer sticklingar av det trädet emellanåt. Till skillnad från bären på 'Mulle' har dessa bär en frisk syrlighet som är mycket god!
MVH
Stefan
Dito Verde
13-11-2007, 14:47
Hej igen
Mina bär är då inta alls fadda i smaken. De var friska och söt/syrliga.
Jag hällde vodka på en flaska som var fylld med bär. Glömde av flaskan i skafferiet.
Hade tänkt att den skulle stå en fjorton dar sådär....
Hittade den i helgen och spädde ut den successivt med ren vodka till en mycket god kryddad snaps.
Jag tror att den t om kan passa till julbordet (om man nu kan vara så otraditionell).
Vet fortfarande inte varifrån trädet kommit. Har tänkt ta reda på det men... men...av någon anledning prioriterar jag inte det.
/p
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.