shaman958
29-07-2007, 21:46
jag sökte lite på palsternacka och när det är vanligt att skörda...värkar som dom flesta tar dom i september-oktober.
kollade lite på några av mina i helgen och tyckte dom såg stora ut, tänkte dom inte får bli för stora och träiga så jag skördade nestan allihopa! värkade vara bra storlek på dom flesta..typ 20cm lång och en 4-5cm i diameter på toppen.
tvättade och la dom i fuktig sand i en låda i källaren.
gjorde jag rätt?
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2007, 21:54
Vi har inte odlat palsternacka på jobbet på några år men förr skördade vi ganska sent på hösten.
Såhär står det på odlingsbeskrivningen för palsternacka hos Runåbergs angående skörd
"SKÖRD: Skörda så sent som möjligt, eftersom palsternackan växer kraftigt på hösten och smakar bättre efter frost. Lämna kvar 2 cm av blasten och förvara dem som morötter. Om man täcker över palsternackorna i landet med ett tjockt lager hö, halm eller liknande, kan de skördas ända tills de fryser fast. Rötter som övervintrat i jorden är vita och delikata, men måste tas upp så snart tjälen gått ur. Börjar de växa igen, blir de fort träiga och osmakliga i märgen."
Det går säkert bra att skörda nu men det kan nog vara knepigt att hålla låg temp under förvaringen speciellt som det fortfarande kan bli varma perioder, palsternacka ska ju helst förvaras i en temp på nära noll grader.