Hannele
07-07-2003, 13:20
Mammas man gick på lillasysters plommonträd i helgen,
han gallrade bort 80% av kartarna; av fem stycken plommon plockade han bort 4!!
Det är väl lite överdrivet?!
Vem har gjort så förr? En yrkesodlare har väl inte tid?
För en fritidsodlare kan det väl inte spela så stor roll...? För skörden?
Yrkesodlarna odlar inte opal och andra sorter som ger så otroliga mängder plommon. Gallras det inte så förkortar det trädets ålder ordenligt!
Ingrid på Västkusten
07-07-2003, 13:54
För t ex Viktoria och Opal skall denna kartgallring ge så otroligt mkt godare och bättre frukt. Jag applåderar - skall bli kul å höra mera :-)
Hälsar Ingrid
Hannele
07-07-2003, 14:10
80%...??
Jag vet inte vilken sort detta är.
Ingrid på Västkusten
07-07-2003, 14:21
Om den sätter så där jättemycket som ju plommonträd gör så är det inte så hemskt mycket som man kan tycka med siffrorna framför sig. Det räcker nog till i alla fall :-)) och blir över. Har ju sett träd vara på knäck-gränsen ibland.
Hälsar ingrid
Hannele
07-07-2003, 14:57
Det var inga massor - nu dinglar det nån enstaka plommon där...
Gossen Ruda
07-07-2003, 20:58
Min erfarenhet är att plommon för att ge goda och friska frukter skall gallras så att dom inte nuddar vid varandra när dom är mogna. Annars blir plommonen små, smaklösa mm och skadar varandra med mögelangrepp som följd. Har ett Victoria.
Victoria och Opal är extremerna i plommonvärlden. Gallrar man inte kommer närapå alltid monilian (skrumpfrukten, svampen som ser ut som ett vitt mögel) eller så knäcks grenarna. Många andra sorter klarar att ha frukt som ligger något emot varandra, och har inte så mycket att grenarna fläks.
Jag har aldrig behövt gallra så mycket som 80%, men om man har ett rikbärande plommonträd som man inte vill stötta grenarna på och som år efter år haft all frukt förstörd av monilia så kanske man någon gång kan komma att gallra så mycket. Reducerar man svampsporerna av monilian ett år (och inte alla grannar har) kan man tillåta sig att ha lite tätare frukt året därpå.
hej,
Varje (nästan) gång jag passerar plommonträden så stannar jag till och gallrar bort alla småplommon och de som är maskangripna.
Jag har kanske tagit bort hälften och det finns fortfarande mycket kvar.
Tom hittat ett par med monilian eller om det är nån annan sorts mögel? redan nu.
Svampar som monilia har det gott på platser där det är hyfsat varmt, fuktigt i marken och har regnat i perioder. Kan angripa också yngre frukt. Men kanske är det pungsjuka du har - på de kärnlösa, smala och skrupmpnade omogna frukterna kommer en vit, gul eller brun beläggning. Åtgärden är densamma - gör som du redan gör, tag bort all sjuk frukt så snart du ser den.
Hannele
08-07-2003, 07:11
Själv har jag aldrig haft så väldiga mängder plommon,
vi har en gammal gul söt sort, Hackmanns?
Men alla skadade plommon plockar jag bort och slänger - när jag når.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.