Hej.
Jag tänker göra ringblommsalva har varit inne på shenet.se
men hur mycket ringblommer ska man ta o hur mycket
olja man vill ju inte göra flera liter bara lite, skulle va kul
att testa, skulle bli jätteglad om nån vänlig själ visste,
man blir ju så torr om händerna när man håller på med
jord hela tiden även om man har handskar så tar man av
sig dom.
Fyll en burk med kronblad och häll olivolja över så att det täcker bladen, annars kan det mögla. Ställ i ditt soligaste fönster och skaka om den nu och då. Efter 6-8 veckor är oljan klar att sila.
Mvh
Fenja
Eva-Helene
30-07-2007, 12:36
Lillja, tack för tipset om shenet.se! Uuujjjj! Toppen för oss som har allergi i hårbottnen! Ska genast tipsa min systerdotter som har likadant!
Chamomille
30-07-2007, 13:41
Så här står det i Annas örtagård.
Grundrecept för salva:
1 del bivax, 3 delar olja (mandel-, solros eller olivolja)
Lägg bivaxet i bitar tillsammans med oljan. Ställ
skålen i vattenbad och låt vaxet smälta långsamt. Sile ev.
Rör om. Om salvan blir för hård får man tillsätta lite
mer olja. För lös lite mer bivax. Skeda upp salvan i
små burkar med bra lock.
Ringblommesalva
Blanda först 1 del ringblommeolja till 4-5 delar neutral olja.
Räkna sedan med 3 delar av denna till 1 del bivax, fortsätt som i grundreceptet...
Tack så mycket för tipsen

jag undrar hur mycket ringblommer
behöver man, jag har som ingen aning eller ska man prova
sig fram
Chamomille
30-07-2007, 14:23
Lägg blommorna i en burk (torkade till hälften) häll på så mycket olja att det täcker. Ställ i soligt fönster i 4 veckor. Vänd på burken nån gång varje dag så att inte de blommor som fastnar i locket ruttnar. Öppna burken ett par gånger i veckan och släpp ut de "gaser" som bildas...
Sila sen när det är klart..
Lyllo dej som har ringblommor. Det ska jag ha nästa år....
Camilla
ingrid fuxwall
30-07-2007, 21:40
När jag gör min salva tar jag med mig burken ut och fyller den med blommor - en solig dag då de inte är blöta. Fyller på med olja, alltid solrosolja, och gör sedan som Fenja skriver - låter den stå i ett soligt fönster en månad lite drygt.
Lite då och då vänder jag på burken, så att det som är överst hamnar underst.
Ha det så bra!
ingrid
Jag tycker att salvan på olja blir alldeles för rinnande och kladdig så jag brukar alltid göra det lätt för mig och använda vaselin som grund.
Jag smälter en burk vaselin i en kastrull och klipper i så mycket blommor (om man nu ska göra ringblomssalva

) att vaselinet blir helt mättat, dvs hels sugs upp helt av blommorna. Sedan låter jag blandningen stå i några timmar för att sedan värma upp röran igen så vaselinet smälter på nytt. Därefter silar jag bort blommorna genom en handduk och fyller på burk. Den gamla vaselinburken funkar fint.
Lilla Birka
01-11-2007, 00:57
Se bara upp så du inte är allergisk mot bivax om du väljer att göra salva eller kräm.Sådan allergi förekommer.
Nina H i NÖ Skåne
03-11-2007, 22:14
I år har jag gjort min Ringblomssalva enligt Recept III på Shenets Ringblomssalve-sida. Där står mängder också. Funkade bra. Salvan blir lite hårdare efetr ett tag. Men jag tycker det är bra. Fast nästa år kanske jag prövar nytt recept. Spännande prova olika. ;-)...
Jag hade förresten problem att hitta burkar när jag skulle göra årets salv-omgång. De flesta firmor som rekommenderas (på tex. Shenet) kräver att man beställer stora kvantiter. Men hos Sanna Nature kan man beställa i mindre mängder:
http://www.sannanature.com/. Jag ringde och beställde och fick jätte-fin service. Bara ett litete tips om nå´n skulle behöva beställa burkar...
Lisbeth zon2
07-11-2007, 11:12
Jag har sett färdigt i hälsokostaffären.
Ringblomsolja låter så bra, men jag får problem med mina händer när jag plockar ringblommor till en bukett. Är det någon mer som har det problemet? Kan man tåla salva gjort på själva blommorna när saften ur själkarna påverkar händerna negativt?
Jag skulle inte chansa Fera, det låter som om du kanske får en allergisk reaktion av dem... vilka problem får du? Vad vill du använda ringblomsoljan till, det kan finnas alternativ?
Mvh
Fenja
Nja, har läst vad bra ringblommor är för händerna osv. Visst vore det kul att göra någon salva själv, men har aldrig vågat. Visst är det någon typ av allergisk reaktion, för händerna blir nariga ev, med förhådnader och sprickor . Får samma sak fast värre vid hudkontakt med persilja.
Ok, ringblomma har en allmänt läkande effekt på skadad hud om man tål den! Om jag var dig skulle jag prova med arnika-, lavendel- eller kanske aloesalva. De har en läkande, desinficerande och lugnande effekt. Tänk dock på att inte änvända dem jämt, utan gör ett uppehåll och använd något annat någon månad då och då emellanåt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.