Anna2
Kan jag spara fröer från Tagetes, Gullskära, Sommarmalva och Praktsalvia och så nästa år? När är det i så fall bäst att ta fröerna?

Försökte med Tagetes förra året. Plockade ganska sent, torkade och la sedan i kaffefilter. Satte i våras och det grodde ingenting... Så jag undrar vad jag gjorde för fel? Ta in fröer nu kanske? Lägga dom i kylskåp fram tills våren?

Jag har ingen aning, så alla tips tas tacksamt emot!
Malvia

Tagetesfrön tar jag när blomman vissnat, bara att dra ur dem ur blomkapseln.
Anna2
Tack Malva. Det var dock så jag gjorde förra året, ändå blev det inget. Undrar då vad som gick snett?
kerstin z5-6
Många sommarblommor är hybrider och inte så fertila -ofta återgår de till annat utseende , mindre annan färg
Vill du ha de färger du bestä,mmer är det bäst att köpa nytt frö
Har du perenner kan du samla frö nu i höst-de är inte svårt att så dem heller
vindspel
Jag tar fröerna när kapslarna öppnar sig ex malva, lupin, stockros, fingermlomma och akleja och lägger de i ett kaffefilter (oblekt-vet inte om de har ngn betydelse) eller så kastar jag ut dem i landet så kommer de på våren. Kommer de inte som man vill så kan man ju flytta dem sedan. Lycka till.
Anna2
Tack för bra svar!

Vindspel: Märker du någon skillnad på om du slänger ut fröerna nu (eller menar du i höst?) eller om du väntar till våren? På antal som tar sig och så, menar jag.
Slänger du/ni bara ut dom, utan att trycka ner dom i lite jord? Det är rätt mycket gräs, blommor m.m där jag skulle vilja slänga ut fler fröer, men det kanske inte funkar utan att trycka ner dom med lite jord?
kerstin z5-6
De växter vindsspel- räknar upp är bienner -eller perenner-de blir ofta en bladrosett år ett -blommar år två och självsår sig sedan på plats -ex Fingerborgsblomma

ettåriga växter sås tidig vår
Är man ovan att känna igen småväxter är det mycket säkrare att så sina perenner mm i krukor för att senare plantera ut på växtplatsen .-annars är risken stor att man rensar bort dem -alt att de kvävs o försvinner i mängden högre plantor
Man kan så i vinter, feb mars - och ställa ut sina perennsådder,efter sådd direkt ute , låt dem snöa över o tina fram ..osv . så gror de i vår
är man otålig kan man använda konstljus o dra upp dem tidigare ändå
Funkar jättebra -sår ca 200 olika sorter/ år
Anna2
Tusen tack Kerstin!
Så du menar att jag kan, med ex. lupin, stockros, vallmo m.m, samla fröer nu och sen i feb/mars trycker jag ner fröerna i lite såjord, ställer ut på balkongen och bara låter de vara där. Vattnar inte ens? Eller måste krukorna stå ute så att snö och regn kommer åt? Balkongen har ju tak, menar jag. Det vore kanon ju!

Helt nybörjare, fast det behöver jag nog inte förklara..

kerstin z5-6
Du gör precis som du beskriver -förutom att du
Skaffar en plastback eller liknande att ställa krukorna i -
Lite fiberduk över runt backen -inga fåglar botaniserar då i krukorna
Märk etiketter .-man glömmer genast vad man sått och När
Samt att du fyller såjord i byttorna-fuktar igenom den innan du sår.
så i -tex gamla bregottburkar, glass förpackningar osv -bredså glest på ytan
Låt stå i 12 tim inne -och ställ sedan ut

Passar sådderna-FÅR EJ TORKA UT- from april då de börjar gro ,gör inget att du har tak -bara du kollar fukten -Brukar inte vara några problem innan det blir många + grader
Skola ut småplanten en och en när de har minst 4-5 blad
Klart smile.gif

Bra nybörjar sorter är akleja-som vill ha en kylperiod , stockros som inte behöver kylas, men inte tar skada av det heller
vill du så lupiner -fila fröna försiktigt på ytan med nagelfil -lägg frö i blöt i 12 tim innan du sår -så gror det lättare

lycka till
Tips mm om sådder och allmänt såprat brukar starta ordentligt- i denna avd i januari smile.gif Då peppar vi varandra och visar upp bilder på lyckade resultat -välkommen att vara med i det smile.gif yes.gif
Anna2
Wow vilket bra svar! Kanon, tack Kerstin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon