Full version: Gissa vilken fågel?
Dito Verde
Hej. Två ex av denna fågel har jag sett sista tiden i grannens brakvedsbuske/träd. Den kraftiga näbben får mig att tro att det är en stenknäck, men färgen stämmer inte riktigt. Jag har ingen bra zoom och har hittills endast lyckats fånga en av dem så här.
Jag ska försöka få bättre bilder.

[attachment=5675:IMG_0218.jpg]
[attachment=5677:samma_stenknäck.jpg]
[attachment=5676:Stenknäck_bakifrån.jpg]
Lars-Olof Arvids
Jag tror att det är en korsnäbbshona, större eller mindre vet jag inte. Eller kanske tallbit om du bor i Norrland.

Olle
Dito Verde
Jag har haft dem i åtanke ocskå. Jag bor i Surte nordost om Göteborgl. Man ser en tydlig vit vingrand, vilket jag inte tror att korsnäbbarna har. De ser stora ut men ändå unga. Färgen är mest lik tallbitens. Ska försöka få fler bilder som sagt. Tack för svaret.
Peggy
Lars-Olof Arvids
Jag väntar med spänning på fler bilder. Tallbit hade varit väldigt roligt, då den är en raritet här på Västkusten. Jag bor en mil norr om Stenungsund och har aldrig sett någon. Däremot har jag sett korsnäbbar flera gånger. Både tallbit och korsnäbbar är "invasionsarter" som under vissa år drar söderut i massor och kan ses långt utanför sina vanliga utbredningsområden. Det brukar dock inte ske förrän i oktober-november då de har slut på mat i sina hemområden. Den mindre korsnäbben lever främst av granfrön, den större av tallfrön och tallbiten bl a av granknoppar och rönnbär.

Olle
Annabella
Enligt min fågelskådande man är det en ung stenknäck!
Boxer
CITAT (Annabella @ 30-07-2007, 17:20) *
Enligt min fågelskådande man är det en ung stenknäck!

Det säger min fågelkunniga sambo med. smile.gif
Dito Verde
Hej igen
Tack för hjälpen. Stenknäck var det första som kom för mig när jag såg den men ju mer man tittar i fågelböcker desto osäkrare blev jag. Den har inte så påfallande kort stjärt tycker jag. Den är småprickig/spräcklig på bröstet och det står det inte något om att de unga har. Det står inget alls om de unga stenknäckarnas fjäderdräkt i mina böcker. Så....fortfarande osäker önskar jag fler kommentarer. Här kommer en bild till som jag tog i eftermiddags. Måste be någon med bättre zoom att komma och ta en bild...
God kväll / Peggy
[attachment=5690:IMG_0231.jpg]
Annabella
Hej igen! Min man säger: med 100% säkerhet en ung stenknäck.rolleyes.gif
Titta på denna bild på en ung stenknäck, fotograferad i Ungern:
http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/kuvahtml/3coccoc137.html
Lars-Olof Arvids
Ja, på den sista bilden ser jag också att det är en ung stenknäck! smile.gif

Olle
Dito Verde
CITAT (Annabella @ 31-07-2007, 07:58) *
Hej igen! Min man säger: med 100% säkerhet en ung stenknäck.rolleyes.gif
Titta på denna bild på en ung stenknäck, fotograferad i Ungern:
http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/kuvahtml/3coccoc137.html

Oj vilken fin bild, tänk om man kunde komma så nära. Visst är det den.
Tack för hjälpen. Trots att den är relativt vanlig så har jag aldrig sett den förrut. Det var roligt.
Tack tack
Peggy
Mollis
Vad roligt att se, jag har mycket Stenknäck vid mitt fågelbord på vintrarna men har aldrig sett dem som "ungdomar"...och skulle nog aldrig kunnat gissa att det var en..

//Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon