Krolliljan
Sökte på forumet efter ngn tråd med tips på visningträdgårdar över södra Sverige. Det är möjligt att en sådan tråd finns och jag skulle sökt på ngt annat ord men hur som helst. Är det ngn som har några bra tips( eller vet en tråd)?
Jan Lindgren
Hej!
Trädgårdsamatörerna ger ut en skrift om öppna trädgårdar i Sverige. Sen är frågan vad du menar med visningsträdgård. Är det en fin demonstrationanläggning eller en vanlig trädgård. Är man med i trädgårdsamatörerna så brukar det gå bra att besöka varandras trädgårdar. Det händer tom att folk besöker mig och letar efter intressanta växter mellan ogräset. Det är kul med trädgårdsbesök och folk får finna sig i att jag rensar för lite. Alltid hittar de någon intressant växt som gör det roligt i allafall. Vill man titta på olika buskar och träd så är Alnarp ett bra besöksmål och är man intresserad av bärväxter så finns det en hel del på Denningarums Gård. Jag tycker att vem som helst som gillar trädgård kan visa upp sin trädgård. Man behöver inte ha komplex för att andra har det finare. Hur fin trädgård jag har så finns det alltid någon som har finare. Jag hade tom en trädgårdsjournalist här som skrev en artikel i Allers Trädgård. Hon hävdade att det aldrig hade skrivits något om en så ovårdad trädgård. Allt kan väcka intresse.
Hoppas att du också visar din trädgård.
Jan Lindgren
Krolliljan
Jag menar även typ Norrvikens, eller ngn bra plantskola med lite uppväxt ikring eller kanske ngn stad som har fina planteringar.
Jag var nog lite snabb och otydlig.
Fera
Södra Sverige? Allt kan man vrida och vända på. Men Örebro har en fin stadspark. Rottneros utanför Sunne är ju en mycket fin park både med blommor och skulpturer. Sagans Ekeby. Mårbacka finns också, både det vackra huset, där Selma bodde och hennes trädgård. Dessutom spelar de "En härgårdssägen" i berättarladan i sommar. Vet inte under vilken period. Sunne har ett nytt äventyrsbad också. Turistbyrån i Sunne är det man kan kolla med. Enköping är också känd för sina parker.
tinnak
en bra sida att söka trädgårdar mm på:
http://gardens.se/
där kan du välja att söka i olika län, eller slottsträdgårdar, botaniska trädgårdar, parker etc.
vindspel
Hej dagliljan
Du kanske vill ha ett opretansiöst tips; Brukar ibland åka till Horsabäck perenner för att köpa blommor och hon har en ljuvlig trädgård med stort utbud. Hemsida www.stilonline.nu/horsaback/. Där finns vägbeskrivning också. Då kan du förena nytta med nöje dvs både och titta. Hoppas du får fler tips. rose.gif
Krolliljan
Horsabäck perenner ska jag åka till. Finns fler tips?
Iza
Hur långt söder ut ska du?
Åbergs trädgård i Ystad är ett tips.
Kolla på länkarna på Odlas startsida där kan du kolla in tex plantskolor mm.
Åsa, mälardalen zon 2
Om man någon gång är i närheten av Påarp hittar man ju Landsbergs perenner där, det var ju den plantskolan som tagit fram sorten Echinacea ´Magnus´m. fl andra perenner, de har slutat med postorderförsäljningen men har fortfarande en liten butik för privatpersoner tyvärr verkar butiken ha stängt på sommaren, det står att butiken är stängd v. 27-34.

http://www.landsbergs.net/omoss.htm
Krolliljan
Tack snälla för tipsen thanks.gif
Immix
Ska du till Skåne finns trädgårdstips här: http://www.skane.com/cmarter/cmarter.asp?d...91&hndocid=
Krolliljan
CITAT (Immix @ 09-08-2007, 09:08) *
Ska du till Skåne finns trädgårdstips här: http://www.skane.com/cmarter/cmarter.asp?d...91&hndocid=

thanks.gif vilken bra länk
Fera
Hej vilka trädgårdar/parker har du besökt? Blev du nöjd?
Krolliljan
Nej, det blev inte så mycket p g a sjukdom. sad.gif
Jag var i alla fall i Norrviken Trädgårdar.
Där blev jag tyvärr besviken. Det var dåligt skött och blommorna var inte vad jag kommer ihåg från förr. Antalet arter var få och stora bestånd som då hade sin blomningstid och sen var det det.

Några bilder

[attachment=7693:IMG_0001_13.jpg]

[attachment=7694:IMG_0001_16.jpg]

[attachment=7695:IMG_0001_14.jpg]

Jag är glad för alla tipsen! yes.gif Nästa sommar ska jag försöka att besöka så många som jag kan. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon