kerstin z5-6
Grönliljan Zigadenus elegans
Irene_L
Åhhh, den var vacker! tummenupp.gif
Det var en ny bekantskap för mig. Sår man den eller köper man den som lök?
kerstin z5-6
Man kan så den -tar tid från sådd till blom, är små strån i början -de finns sällan i plantskole /löksortiment -men man kan hitta den på trädgårdsällskapens växtmarknader
Irene_L
Åhh vilken tur! Jag har precis gått med i STA. Då kanske det dyker upp nån växtmarknad.
Gåsis
Mina ziggar hade så fina knoppar i år fast dom är ganska små. Men sorken, j-a sorken, som äter allt i min rabatt detta år. Varje zigge-knopp, varje hornrapunkelknopp och halva stjärnflockorna. För att inte tala om lathyrus vernalis.

Men så fin den är zigge, och inte svårsådd om man får tag i frön - bara lite långsam.

/Åsa
Elisabeth P
Och jag sådde frön i år. De är jättesmå strån så det är bara att hoppas att den klarar vintern. Har nu grävt ner hela krukan utan att omskola i en pallkrage som står på skuggsidan.
Hur känslig är den för flytt sedan?
Vad är bästa läget för den?
Och hur många år kan jag få vänta innan blom?

Av det jag hittills har i min trädgård är nog favissarna mina riddarsporrar och stormhatt. wub.gif
Gillan
CITAT (Gåsis @ 30-07-2007, 20:22) *
Mina ziggar hade så fina knoppar i år fast dom är ganska små. Men sorken, j-a sorken, som äter allt i min rabatt detta år. Varje zigge-knopp, varje hornrapunkelknopp och halva stjärnflockorna. För att inte tala om lathyrus vernalis.

Men så fin den är zigge, och inte svårsådd om man får tag i frön - bara lite långsam.

/Åsa

Eftersom jag vet precis hur det är när sorken äter upp alla plantor, eller att kirskålen kväver dem, så föreslår jag att vi ingår en pakt ( har för till fället ingen bra patent) för att utrota dessa fantastiska glädjedödare för gott! Överenskommet? tummenupp.gif

Ps! Så vacker den är Kerstin yes.gif
vickeva
Jaha nu fick jag "villhasjuka"
Helen i Piteå Zon 5
Grönliljan är inte känslig mot flytt, mina har fått flytta runt en hel del.....
GrönAnna
Fantastiskt vacker! Ny bekantskap för mig med - kan du berätta nåt mer om den Kerstin? Får Googla lite oxå, förstås...
kerstin z5-6
Liliceace -liljefamiljen -Grönliljan kallas Death camas- är giftig-särskilt boskap kan råka illa ut - och finns i vilt tilstånd i usa
Den gillar lagom fuktig jord och blir finast i framkant av rabatter där den skuggas en del av dagen av större sällskap
Ruggen växer sakta -blommar länge-finare med varje år
inger1
Den var vacker.
Min favoritblomma är blå bergsvallmo.
Eva-Helene
Ja den är verkligen vacker! Den blir ca 40 hög...(googlade).. Men är den känslig mot blåst, tro? Jag blir sugen på att testa den på min balkong.
kerstin z5-6
Inte alls -vinterväta kan nog knäcka den .. inget annat yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon