susa
Behöver man plocka bort gröna blad?
Jag har tagit över en jättestor och väldigt vacker le elegante men mer än hälften av bladen är helgröna. Nu läsat jag att de gröna successivt tar över och jag undrar om jag måste ta bort dessa.

Susa
Åsa, mälardalen zon 2
Inte bara bladen utan klipp bort alla grenar som har helgröna blad, tar du bara bort bladen kommer de grenarna att bilda nya helgröna blad. Brokbladiga växter är ofta uppkomna genom mutationer och mutationer kan gå tillbaka till ursprunget i detta fall helgröna blad. Brokbladiga växtdelar har ofta något sämre växtkraft än helgröna växtdelar så låter man helgröna grenar sitta kvar kan de lätt ta över och det blir bara mer och mer av växten som blir helgrön.
aldo
Har du den i sol så blir bladen underbart "rosakantiga ".

Min har aldrig gett helgröna blad .
susa
Tack för snabba svar! Om jag tar bort alla gröna grenar blir det en stor stympning, men det kanske jag behöver göra ialla fall för hur sköter man en fullt utvuxen hängpelargon över vintern eller snarare till våren? Klipper man ner dem som vanliga pelargoner?

när är bra tid för att ta sticklingar på en hängp, jag tänkte ta några nu i augusti.

Susa
aldo
Du kan ju hyfsa till den nu i Augusti .

Annars klipper jag inte i min ....bara vid behov ;om grenar skadas .

De vill ha ljus vinterförvaring .
[size="3"][/size]
kikki
Jeg har kun sett bilde av denne vakre le elegante, og så er det kun den jeg har "forelsket" meg slik i, og her finns den ikke i det hele tatt! Så da ville jeg da prøve,liker det ikke, å høre om ett bytte mot en slik stikling? giggle.gif Er kun ett spørsmål, jeg forstår godt ett nei også! Men den er så uttrolig flott og jeg klarte ikke å holde meg fra tastene med da ett spørsmål! blush.gif Mvh kikki
aldo
CITAT (kikki @ 01-08-2007, 10:49) *
Jeg har kun sett bilde av denne vakre le elegante, og så er det kun den jeg har "forelsket" meg slik i, og her finns den ikke i det hele tatt! Så da ville jeg da prøve,liker det ikke, å høre om ett bytte mot en slik stikling? giggle.gif Er kun ett spørsmål, jeg forstår godt ett nei også! Men den er så uttrolig flott og jeg klarte ikke å holde meg fra tastene med da ett spørsmål! blush.gif Mvh kikki

Min le E´legante är inte stor denna sommar 2007.

Har icke blommat ännu men vill du ha/byta den senare i höst så PM:a mig ang. din adress så skickar jag den till dig . rose.gif
kikki
Takk til deg Aldo som er villig til å bytte senere i høst! Send meg en stikling når du tror det går an å ta stikling? Tusen takk for svar, jeg er så betatt av denne planten, ja, i grunnen alle svenske planter er jo så flotte og helt utenom det vi her har!! rose.gif Mvh kikki

Hei, Aldo!!! jeg skrev feil her, skulle stå at du må sende meg en PM når det er klar til å ta stikling!! Jeg ble for ivrig og glad og trykket feil! blush.gif Ber om unnskyldning for feilen!!!! Mvh kikki dunno.gif
susa
Hej igen

jag återkommer när det blir sticklingar.

Mvh
Susa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon