Full version: gurka
evasköld
Hej!
Jag har odlat gurka i ca 10 år. Varje år har det gått jätterbra ända till förra året då jag pga lathet(?) bestämde mig för att försöka odla i hinkar istället för i jorden direkt. Första omgången gurkor har gått bra men sedan har ämnena gulnat. Vad beror det på? För lite/mycket vatten, för lite näring? Jag har använt hönsgödsel som var välbrunnen. Vet att det blir sommar även nästa år och då ska jag försöka igen,men vore bra med tips om vad som kan vara orsaken. Jag vägrar att ge upp!!!
Sommarhälsningar från Eva i Rättvik.
Dito Verde
Hej
Jag har alltid trott att ämnet gulnat för att blomman inte blev pollinerad. Det kanske finns fler orsaker. Ska bli intressant att höra vad de kunniga på odla säger.
Peggy
evasköld
Hej! Det är en hybridsort. De behöver väl inte pollineras. Hälsningar Eva
Åsa, mälardalen zon 2
Det är olika för olika hybrider.

Skillnaden att odla i marken och hink är att man måste vara mer noga med regelbunden gödning och vattning i hink den innehåller ju en begränsad jordvolym, så kanske den behöver något mer gödning speciellt ifall den har satt en hel frukter. +Ofta händer det ju att gurkplantan vilar ett litet tag efter att ha satt flera frukter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon