Full version: Id-hjälp
Fjärilen
Hittade den här blomman i trädgården. Är det ogräs eller nåt att spara? den är rätt söt. Den är ca 15 cm hög. Tack på förhand!

[attachment=5695:20070713_004.jpg]

[attachment=5694:20070713_003.jpg]
Helen i Piteå Zon 5
Men jag tycker det liknar en Petunia g.gif något som har självsått sig från förra årets krukor kanske??
Fjärilen
Visst liknar den en Petunia lite men tror inte att det är det, blomman är mycket mindre än de petunior jag har, haft och sett.
Fler förslag? smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Definitivt en petunia och de kommer i många olika storlekar och vid självsådd blir de ju ofta inte helt lika mamman + ofta hamnar de ju i något magrare jord än de som drivs upp i köpejord med regelbundna omplanteringar och näringsvattningar = de blir ofta mindre + de blir ofta något kompaktare tycker jag men det är nog ofta för att när de gror är det väldigt mycket ljus ute, de vi startar tidigare med måste ju ofta hålla tillgodo med lite mindre ljus.
Fjärilen
Ok! då kanske det är en petunia i allafall då...Hade ju massor av dem i fjol... Ska nog testa att samla fröer i år på mina petunior och direktså dem nånstans och se vad det blir nästa år rolleyes.gif

Tack för hjälpen!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon