|
Folk pratar om att "stamma upp" olika växter så de bli små träd. Men hur i hela friden bär man sig åt? Bara att klippa tills den får en liten krona, eller ska man fläta eller använder man nåt annat för att få en stam? Och vad kan man stamma upp? Spireor, rosor, bärbuskar?
e9olivia
31-07-2007, 08:14
Hej Tosan,
Jag är nybörjare på trädgård, men läste om uppstammade vinbär i en trädgårdstidning och har nu testat detta med gott resultat. Köpte en svartvinbärsbuske och klippte bort alla grenar utom de två längsta och ståtligaste. Dessa band jag vid en stötta och sparar bara de 3-4 översta skotten på grenarna. Allt annat som visar sig tar jag bort med en gång. Fördelen med det var enligt tidningen att bären inte kom i markkontakt och därför blir finare och större.
Lycka till!
fruberglund
31-07-2007, 08:18
CITAT (e9olivia @ 31-07-2007, 09:14)  Hej Tosan,
Jag är nybörjare på trädgård, men läste om uppstammade vinbär i en trädgårdstidning och har nu testat detta med gott resultat. Köpte en svartvinbärsbuske och klippte bort alla grenar utom de två längsta och ståtligaste. Dessa band jag vid en stötta och sparar bara de 3-4 översta skotten på grenarna. Allt annat som visar sig tar jag bort med en gång. Fördelen med det var enligt tidningen att bären inte kom i markkontakt och därför blir finare och större.
Lycka till! Jag skulle vilja stamma upp mina röda vinbär men undrar om det går nu när busken är lite äldre (ca 1 år). 2 grenar har ändå gått av vid basen. Tror nån det är möjligt eller måste jag köpa en ny planta att börja med?
e9olivia
31-07-2007, 08:24
Hej fru Berglund,
Du skriver att två grenar ändå har gått av så om jag var i ditt ställe hade jag testat. Du kan ju ta sticklingar av de grenar du tar bort så får du nya buskar att testa med om ett tag.
fruberglund
31-07-2007, 08:36
Då gör jag det. Nu är väl ett bra tillfälle när bären precis är plockade?
kerstin z5-6
31-07-2007, 10:29
hansarosor är särskilt lämpde för stam test
TAck för era svar! Ska ge mig ut i trädgårn (så fort syndafloden är över) och se om jag hittar nåt jag kan testa på. Men visst borde man kunna fläta ihop 2-3 grenar om de verkar klena? Tycks ha sett det på nånting... Å så småningom ska jag testa en ros!
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-07-2007, 11:29)  hansarosor är särskilt lämpde för stam test  Hmm, har suttit och letat efter hansarosor...Med dåligt resultat... Kanske man kan få veta vilka de är?
kerstin z5-6
31-07-2007, 17:20
 Inte flera sorter -en, den typiska kommunalplanteringsrosen " odödlig " övertygad om att du har den eller känner till den ..Eg. ganska fin , men eftersom den är ÖVERALLT -typ Coop-parkeringen -rondeller-runt dagis osv .. är det väl ingen man sätter höjdarstämpel på I närbild ganka fin Rosa rugosa "Hansa"  Duger som lä häck till annat -doftar mycket och gott  Gör långa raka skott som när de förvedats något kan rensas dvs stammen -huggas av från moderplantan och därefter med viss klippning kan hållas som stamros Ska fota min snart, här är mitt stammade vinbär-gammal nerkapad buske
kerstin z5-6
31-07-2007, 18:10
Här är den på stam -R Hansa
 Ooopps inte konstigt att jag inte hitta fler än en  Men jag säger ju att jag är en idiot när det gäller rosor, men jag lär mig kanske jag med så småningom Måste ju säga att den gör sig bra mycket bättre på stam än öööööverallt i hela stan. Tror den finns på 7-8 ställen bara härifrån till djurparken=2 kvarter... Tror jag ska testa ta en sån från svärfars stuga och testa stamma upp den Och vinbäret såg ju helt fantastiskt ut! Jisses vilka ideer ni ger mig....  Jag har just kommit på vad jag ska göra med mina jättebuskar som jag hoppas ska tvärdö...
Eva-Helene
31-07-2007, 18:30
Psst! Tosan, det finns längs efter Bångvägen också
CITAT (Eva-Helene @ 31-07-2007, 19:30)  Psst! Tosan, det finns längs efter Bångvägen också  Nähä! Gör det! Bara typ precis hela vägen eller nåt
kerstin z5-6
31-07-2007, 20:17
Fast det finns ju andra Rosa Rugosasorter som är helt annorlunda tex Waasagaming
JA! För ett par veckor sen tyckte jag alla skulle se ut som snittrosor... Nu har jag ju kollat på ungefär 20 miljoner bilder och hittat massa gallicor och rugosor som jag fallit för. Wasagaming är en favorit. Min lååånga rosrabatt som jag planerar kommer att bli minst sagt brokig med alla möjliga höjder, färger och typer
Dito Verde
31-07-2007, 21:39
Lycka till! Du har möjligen inte någon bild på detta? Jag blev väldigt nyfiken och lite sugen på att försöka. Peggy
Elisabeth P
31-07-2007, 23:13
Jag har i år testat att stamma upp en fucshia, än lever den och mår bra, men vi får väl se efter vintern. Vinbär som uppstammad var ju helfräckt - men mina är ju typ 10 år och urtrista  Har dessutom lika gamla och trista kruksbär...........Uppstammat hmmmmmm
Lycka till! Jag förstår inte riktigt...klipper man bort alla uton dom längsta och ståtligaste??? Jag har alltid trott att man skulle klippa bort dom som växer längst ner, och bara spara dom som finns högst upp  Snälla, kan någon förklara så att t om jag fattar hur det ska göras?? Kan man göra det med en brugmansia??
AnnammA
05-08-2007, 01:40
Jag har också funderat på att stamma upp våra vinbär, och helst efter att jag sett bilden på din tjusiga vinbärsstammis, Kerstin!!! Jag har några lavendelplantor som jag håller på att stamma upp däremot. Det är sticklingar som jag plockat bort skott längs med stammen, och sparat översta toppen, och nu i sommar har jag flätat ihop plantorna tre och tre, för att få en kraftigare stam... (Så gjorde jag f.ö. med benjaminfikusar för en del år sedan, och i några år var det rätt så trevliga krukväxter. Numera har de gått till komposten, för mot slutet var de inte så roliga längre.) Att stamma upp rosor har jag inte gett mig på än, men vi får se... Hälsn AnnA
fruberglund
05-08-2007, 09:50
CITAT (lissa @ 05-08-2007, 02:03)  Jag förstår inte riktigt...klipper man bort alla uton dom längsta och ståtligaste??? Jag har alltid trott att man skulle klippa bort dom som växer längst ner, och bara spara dom som finns högst upp  Snälla, kan någon förklara så att t om jag fattar hur det ska göras?? Kan man göra det med en brugmansia?? Läs beskrivning här hur man gör, i alla fall med vinbär. Jag provade igår, vi får väl se hur det går. Jag sparade dock 2 st skott på busken som jag stammade upp båda två så har jag en i reserv ifall nån av dem dör av behandlingen. När den ena kommit igång så tar jag bort den andra i så fall. Det borde väl funka.
 Tack fruberglund, bra beskrivning, men det vete 17 om jag vågar göra något så drastiskt. Som du kanske har sett i forumet så är jag så blödig att jag har svårt att tukta växter som jag vet mår bra av den behandlingen,då kan du ju tänka dig börja kapa alla grenarna Jag vet inte varför, men jag har alltid trott att man tog bort bara dom nedersta grenarna..Jag måste nog tänka igenom det ordentligt innan jag tar fram sekatören. Jag hade en uppstammad Hibiskus..den var urläcker, men sen kom en oväntat kall vinter med hård vind som dödade bladen. Sen dess har jag velat haft en ny.. oj vad detta blir svårt
Kan man göra det nu , eller är det fel årstid?? Måste man binda den vid en käpp, och isf varför...jag menar, vad gör den för nytta? Kan man låta det långa skottet vara så långt man vill ? Jag har en Hibiskus som har 3 jättefina långa starka grenar som jag hade tänkt ha som bas, eller är det bättre att bara ha en gren???? Ledsen över alla frågorna, men för mig är det ett stort steg att öht kapa grenar, så jag måste vara bombsäker på vad, och varför jag gör saker och ting.....
Ingen som kan svara på om det är bra årstid att göra det nu ??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|