|
Folk pratar om att "stamma upp" olika växter så de bli små träd. Men hur i hela friden bär man sig åt? Bara att klippa tills den får en liten krona, eller ska man fläta eller använder man nåt annat för att få en stam? Och vad kan man stamma upp? Spireor, rosor, bärbuskar?
e9olivia
31-07-2007, 08:14
Hej Tosan,
Jag är nybörjare på trädgård, men läste om uppstammade vinbär i en trädgårdstidning och har nu testat detta med gott resultat. Köpte en svartvinbärsbuske och klippte bort alla grenar utom de två längsta och ståtligaste. Dessa band jag vid en stötta och sparar bara de 3-4 översta skotten på grenarna. Allt annat som visar sig tar jag bort med en gång. Fördelen med det var enligt tidningen att bären inte kom i markkontakt och därför blir finare och större.
Lycka till!
fruberglund
31-07-2007, 08:18
CITAT (e9olivia @ 31-07-2007, 09:14)  Hej Tosan,
Jag är nybörjare på trädgård, men läste om uppstammade vinbär i en trädgårdstidning och har nu testat detta med gott resultat. Köpte en svartvinbärsbuske och klippte bort alla grenar utom de två längsta och ståtligaste. Dessa band jag vid en stötta och sparar bara de 3-4 översta skotten på grenarna. Allt annat som visar sig tar jag bort med en gång. Fördelen med det var enligt tidningen att bären inte kom i markkontakt och därför blir finare och större.
Lycka till! Jag skulle vilja stamma upp mina röda vinbär men undrar om det går nu när busken är lite äldre (ca 1 år). 2 grenar har ändå gått av vid basen. Tror nån det är möjligt eller måste jag köpa en ny planta att börja med?
e9olivia
31-07-2007, 08:24
Hej fru Berglund,
Du skriver att två grenar ändå har gått av så om jag var i ditt ställe hade jag testat. Du kan ju ta sticklingar av de grenar du tar bort så får du nya buskar att testa med om ett tag.
fruberglund
31-07-2007, 08:36
Då gör jag det. Nu är väl ett bra tillfälle när bären precis är plockade?
kerstin z5-6
31-07-2007, 10:29
hansarosor är särskilt lämpde för stam test