Betty
Jag har kommit på att jag vill ha en liten träbro tvärs över en rabatt i min trädgård. Jag vill att den ska vara lätt välvd, ungefär två meter lång och ha räcken på sidorna. Mitt problem är att jag inte hittar några bra bilder på små trädgårdsbroar. Jag hittade en enda bild när jag googlade... den här:

Finns det någon här på Odla som har bilder att visa, eller byggbeskrivning, så att jag får lite fler tips och uppslag?
irre
Jag sökte på google på bro, trädgård och byggbeskrivning och fick fram bra beskrivningar på bro bygge. Det visade sig tillhöra tidigare fråga på Odla.nu giggle.gif
IRRE
Betty
CITAT (irre @ 31-07-2007, 01:28) *
Jag sökte på google på bro, trädgård och byggbeskrivning och fick fram bra beskrivningar på bro bygge. Det visade sig tillhöra tidigare fråga på Odla.nu giggle.gif
IRRE

Jo, jag hittade den odla-tråden jag med och de två broarna var väl fina men de var inte riktigt så som jag hade tänkt mig. Jag vill ha någon sorts räcken på sidorna men tycker att bron på min bild här ovan ser lite klumpig ut p.g.a. de där snedsträvorna mot stolparna - Måste man verkligen ha såna, eller börjar räckena vicka om man bygger utan snedsträvor?
Tosan
Min svåger har byggt räcken av småtall. Tyvärr blev det lite rangligt utan strävor, men har man inte så grovt material behöver det inte bli så klumpigt heller.
MariaS

Här ligger brodelarna och väntar på montering. Monteringen skedde med "gångtrallen" som skruvades mellan de två räckena.

Detta är det färdiga resultatet.

Brovalvet gjordes av en liggande planka där en båge spändes mellan tre spikar. Bågen ritades av och sågades ur. Den undre delen av plankan limmades och skruvades fast ovanpå den övre halvan, vilket gav det välvda brospannet. Endast bredden på plankan begränsar valvet med denna tekniken.
Betty
Fina bilder Maria, tack för tipsen! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon