Full version: Beskärning av syrén
Henrik T
Jag har en syrénhäck (i Stockholm) i söderläge som är ca 2,5 meter hög och som jag skulle vilja ha åtminstone ytterligare någon meter högre. Hur ska jag beskära den för att den ska bli högre? Att ta bort blommorna efter blomning har jag läst. Men ska jag också klippa topparna med häcksax? Gödning på våren är väl också bra antar jag.
Sommartorparn
Beskär ingenting men vattna o gödsla. Beskärning gör att syrenen inte blommar på flera år och den buskar sig kvastlikt i topparna. Eventuellt kan du behöva ta bort gräs båda sidor häcken o sedan vräka på med kogödsel.
Sedan kan det ju hända att växtplatsen inte är idealisk och då kanske inte syrenen vill bli högre.
Är det en gammal eller nyplanterad häck?
Henrik T

Kan jag gödsla nu eller ska man vänta tills hösten eller våren? Jag är novis.

Åsa, mälardalen zon 2
Om du ska gödsla med något som innehåller kväve så är det på våren du gödslar, har man ut kväve nu på syrenerna kan de få svårt att avmogna = det kan bli skador på växterna under vintern.

Ytterligare en sak som du kan göra för att få häcken att växa förutom att ta bort gräs och gödsla är att vattna, speciellt på våren och försommaren.
Henrik T
Tack för tipsen. Jag gissar att syrénen är ca 12 år gammal, men jag har aldrig gödslat den. Vattnat har jag knappt heller gjort, så förhoppningsvis ska den frodas bättre nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon