Full version: Rödbladiga perenner
Margith
Jag kommer bara på Blodoxalis och Heuchera, men nog måste det finnas fler?
Irene_L
Jag har rödbladig revsuga.
Betty
Penstemon digitalis 'Husker Red' - fingerborgshatt
Cimicfuga ramosa 'Brunette' - silverax
Lychnis arkwrightii 'Vesuvius' - praktklätt
Lysimachia 'Fire Cracker' - lysing
Sedum spurium 'Dragons Blood' - kaukasiskt fetblad
Åsa, mälardalen zon 2
Röd anagramsbräcka (Tellima grandiflora 'Rubra'), rödlila blad

Mörkbladigt skuggblad (Rodgersia pinata 'Chocolate Wings') bladen är lite åt det brunare hållet (det finns fler Rodgersior med rödaktigt bladverk)

Brun taggpimpinell (Acaena microphylla 'Kupferteppich') olivbrunrött bladverk

Brunbladigt silverax (Cimicifuga ramosa 'Brunette') bladen är mer åt det bruna hållet.

Sedan finns det ju Ligulairior med mer eller mindre röda inslag i bladen och det finns rödaktiga fetbladsväxter.
Helen i Piteå Zon 5
Ligularia Britt-Marie Crawford och L. Desdemona
Mollis
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 31-07-2007, 10:09) *
Ligularia Britt-Marie Crawford och L. Desdemona

Skaffade min en rödbladig Ligularia i hopp om att den skulle bli riktigt praktfull, men det visade sig att rådjuren gillade den nåt alldeles kolossalt, så nu får jag hitta på nåt annat...avundsjuk på alla er som slipper rådjurskräken. Men min lågväxande rödbladiga Revsuga låter dom åtminstone vara, alltid nåt!

//Mollis
kerstin z5-6
Sedum postmans pride
Betty
Ett till rödbladigt tips: fläder, Sambucus 'Black Beauty' tummenupp.gif
Gåsis
Geranium pratense "Dark reiter" verkar bli rödbladig hos mig. Rumex sanguineus är väl inte helt rödbladig men snyggt mönstrad.

/Åsa
Fenja
Oxalis, praktlysing och mandeltörel har jag.
Mvh
Fenja
Tesa
Lyrsalvia `Purple Vulcano´, kärleksört `Black emperor´ och så finns det väl en rödbladig rosenflockel...`Chocolate´tror jag den heter..(den dog för mig iallagfall... sad.gif )
Kvarnvik
alunrot finns väl i flera röda varianter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon