Olivia
Har massor av svarta vinbär, men vet inte vad jag ska göra med dem... Gele äter vi inte, och saft har jag gjort så jag tror det räcker mer eller mindre hela vintern. Någon som har några bra tips?
Mollis
Om jag hade massor så skulle jag frysa in dem och använda i desserter under resten av året, t ex marängtårta med vinbär, det blir en fin brytning av den supersöta marängen och bären...eller ta fram och använda, kanske tillsammans med andra bär i nån god ljummen kompott till kall glass?

//Mollis

man kan nog använda dem till att göra sorbèt också...brukar jag göra med lingon...

//Mollis
Eva-Helene
Testa att torka lite vinbär! Använd dem sen i hemgjorda musliblandningar, i gröt och i matbröd.
Dito Verde
Hej
Hirams svarta vinbärssylt är inte dum. Jag gör dubbel sats varje år och det går åt. Inte så populär bland barn förstås. Bäst till havregrynsgröt tycker jag.

Till ca 3 liter:
2 liter Svarta vinbär
1 liter vatten
2 kg socker

Skölj ev bären och repa dem. Lägg dem i en gryta. Häll på vattnet. Koka bären i 15 min. Ta grytan från värmen och rör i sockret.
Rör länge......länge....tills det börjar svalna. Häll sylten på rena varma burkar. Det är viktigt att röra länge så att bären fyller sig och inte flyter upp i sylten.

Inget konserveringsmedel behövs eftersom sockermängden är så stor.

Hälsningar
Peggy
Boxer
Vinbärsmuffins
ca 20 stycken

2 st ägg
2,5 dl mjölk
1 krm salt
3,75 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2,5 dl Brun Farin
1 tsk Vaniljsocker med äkta vanilj
50 g smör

Fyllning:
2,5 dl röda vinbär, alt. Svarta

Tillagning:

1. Vispa ägg, mjölk och salt. Blanda alla torra ingredienser och rör ned i äggblandningen.

2. Smält matfettet och rör ned i smeten. Vänd i vinbären.

3. Fördela smeten i muffinsformar. Fyll inte formarna mer än till 1/2. Grädda i ugnen i 200° i ca 20 minuter.
KURT
Svartvinbärsmarmelad (mindre mängd vatten än syltrecept), gärna blandat med andra bär som har mindre med pektin. T ex körsbär eller hallon.
Ann-Marie
Svartvinbärssylt

1 kg vinbär
1/4 l vatten
2 msk citronsaft
750 g strösocker.

koka upp vinbär och vatten långsamt under lock. Låt koka 5 min och tillsätt citronsaften. Rör i sockret och koka upp, koka 1 min. Skumma.
Används frysta bär behövs inget vatten.
God till både gröt och filmjölk.
Charlotta
Har inte provat den här själv, men har receptet i boken "Två systrars söta", som jag för övrigt kan rekommendera för massor av andra supersmarriga recept.

Svartvinbärstryffelpaj

Chokladpajdeg
3 dl vetemjöl
150 g rumsvarmt smör/margarin
2 msk florsocker
3 msk kakao
1 äggula
2 tsk iskallt vatten

Tryffelkräm
1 1/2 dl svarta vinbär, färska eller frysta
2 dl vispgrädde
300 g hackad mjölkchoklad
75 g rumsvarmt smör

vinbär och vinbärsblad till dekoration

Börja med att göra pajskalet. Nyp ihop mjöl och smör i en bunke så att smöret fördelas fint. Blanda ner florsocker och kakao och tillsätt sedan äggula och vatten. Arbeta snabbt ihop till en deg och låt degen vila i minst 30 minuter i kylskåp. Degen går även att göra i matberedare. Kör då först mjöl och iskallt smör till en smulig massa. Tillsätt sedan resten av ingredienserna och kör till en fast deg.

Sätt ugnen på 200 grader.

Smörj en pajform, ca 25 cm i diameter, gärna med löstagbar kant. Kavla ut pajdegen tunt, 2-3 mm, och klä pajformen. Nagga pajskalet lätt med en gaffel och låt stå kallt i ytterligare 30 minuter. Grädda sedan i ca 10 minuter.

Låt pajskalet svalna och gör under tiden tryffelkrämen. Mixa vinbären så släta som möjligt i matberedare eller med mixerstav. Koka upp vinbärspurén med vispgrädden i en kastrull. Ta kastrullen från värmen och tillsätt chokladen. Rör tills all choklad har smält och tillsätt sedan smöret i små klickar. Blanda till en jämn massa och häll fyllningen i pajskalet. Låt svalna och sedan stelna i kylskåpet över natten.

Dekorera gärna med vinbär och vinbärsblad inför servering.
Eva-Helene
Syltkaka
ugn 175 grader gräddningstid 30+10 minuter Rör ihop ägg, socker och vaniljsocker.
2ägg Blanda försiktigt ner smör och sist mjöl.
3dl strösocker Häll smeten i smord och bröad form med löstagbar botten och
2 tsk vaniljsocker grädda i 30 minuter.
75g smält smör el margarin
2,5dl vetemjöl Rör under tiden ihop smör, socker och havregryn till havrefräset.

1-1,5dl sylt, t.ex. körsbär, sv.vinbär, lingon Ta ut kakan, bred sylten ovanpå den och strö sedan över havre-
fräset. Grädda ytterligare 10 minuter.
Havrefräs: Lossa kakan från kanterna och låt svalna.
50g smält smör
2dl havregryn Kan serveras som efterrätt med glass eller grädde.
1msk strösocker
Bee
CITAT (Dito Verde @ 31-07-2007, 18:09) *
Hej
Hirams svarta vinbärssylt är inte dum. Jag gör dubbel sats varje år och det går åt. Inte så populär bland barn förstås. Bäst till havregrynsgröt tycker jag.

Till ca 3 liter:
2 liter Svarta vinbär
1 liter vatten
2 kg socker

Skölj ev bären och repa dem. Lägg dem i en gryta. Häll på vattnet. Koka bären i 15 min. Ta grytan från värmen och rör i sockret.
Rör länge......länge....tills det börjar svalna. Häll sylten på rena varma burkar. Det är viktigt att röra länge så att bären fyller sig och inte flyter upp i sylten.

Inget konserveringsmedel behövs eftersom sockermängden är så stor.

Hälsningar
Peggy

Tack Peggy! Hirams svartavinbärssylt brukade vara min favvissylt förr. Nu har jag återigen svartavinbär men hade tappat bort mitt recept. Det här var roligt. Nu kan jag göra min sylt igen smile.gif

Det är ingen barnsylt, nej, men den är väldigt god i alla andra sammanhang. På mackan med philadelphiaost under (i stället för margarin), en tesked i en brunsås förhöjer smaken. Med mera, med mera. Det blir en ganska fast sylt som håller hur länge som helst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon