Xiphoideus
31-07-2007, 11:51
Satte en krusbärsbuske och en röda vinbärs-buske förra året. I slutet av säsongen såg jag att krusbärsbusken blivit alldeles kal, men tänkte att den kommer väl igen till våren. I år har det inte syns till något grönt alls på den så jag förmodar att den är stendöd? Vinbärsbusken som står bredvid utvecklades dock fint. Sedan såg jag att stora gröna larver hade ätit upp stort sett alla blad på bara ett par timmar. Läste mig fram till att det måste vara krusbärsstekeln som härjat på båda buskarna och att den troligtvis övervintrat i jorden. Hade jag vetat att den kunde dyka upp i år hade jag ju varit mer på min vakt och tittat efter larver. Min fråga är nu, klarar sig buskarna efter en total kalätning? Om inte, är det överhuvudtaget lönt att plantera nya buskar av samma slag på samma växtplats - larverna lär ju dyka upp nästa år igen? Kanske förnuftigare att satsa på någon helt annan buske som larverna inte går på? Några förslag om vad jag bör satsa på istället? Tack!
Jag fick mina två krusbärsbuskar totalt uppätna också, på nolltid gick det... jag slängde buskarna (inte i komposten) och satte en ny krusbär på en helt annan plats och den har klarat sig fint. Där det förr var krusbär växer nu iställer löjtnanthjärtan och pioner bl a...
//Mollis
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2007, 13:16
Inte behöver man slänga buskarna för att de blivit kalätna, en frisk planta som har bra växtförhållanden grönskar ganska snart efter en kalätning av krusbärsstekel. Både vinbär och krusbär klarar kalätningar för det mesta utan några problem (om de inte grönskar kanske det är för torrt eller för blött i marken eller liknande, speciellt nyplanterade buskar måste skötas de första åren innan de har etablerat sig väl). Ifall buskarna inte grönskar utan de dör så brukar man kunna slänga den i komposten larverna har ju lämnat en sån buske för länge sedan.
Man bör byta plats på krusbärsbusken ifall den gamla busken stått där en längre tid inte så mycket med krusbärsstekeln att göra dock utan risken för jordtrötthet, är det en nyplanterad krusbärsbuske som dör kan man sätta en ny på samma plats.
Krusbärsstekeln dyker upp med jämna mellanrum bekämpar man dem genom att inspektera växterna ofta och klämma minsta larv kan man ha ganska lugna perioder emellanåt och sedan kommer det kanske vissa år då de är så många att man kan få problem och hinna med alla.
Krusbärsstekeln tycker inte om svarta vinbär och trolitvis inte gröna vinbär (det är ju samma art som svarta vinbär), den tycker dock om vita och röda vinbär, krusbär och Worchesterbär. Får man dem på vinbär är det ofta inte så jobbigt att klämma larver de är ju inte så taggiga, men är man envis kan man få bort alla även på taggiga växter, jag hade massor ett år på min supertaggiga worchesterbärbuske och jag pillade, klämde och stack mej men trots mängden larver fick den behålla majoriteten av bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.