Full version: Hydromat
Stroller
För en vecka skrev jag och frågade om någon kunde hjälpa mig då min automatbevattning (Hydromat) i växthuset inte fungerade. Felet var att vattenbehållaren inte tömde när den var full, utan att det smådroppade i del droppslangar hela tiden utan att hävertverkan uppstod, jag fick ett svar på mitt anrop, men det var inte det var felet.

För att kunna upplysa andra och kunna vara till hjälp så vill jag berätta vad felet var, för nu är det avhjälpt och anläggningen fungerar perfekt.
I vattenbehållaren finns det ett böjt rör som går från en liten kopp i botten och ut genom botten på svarta behållaren. Det röret (slangen) består av två slangar som är ihopskjutna, (en mindre går i den grövre). I mitt fall var de för långt isärdragna (ca 6 cm). Nu har jag skjutit den grövre slangen ända mot den lilla koppen och allt fungerar. En tömning (ca 2 liter) går på 2 minuter och 10 sekunder och det "slurpar" i behållaren när det sker. Härligt!! För att det skulle gå lätt att skjuta ihop slangarna tog jag in behållaren till diskbänken och fyllde burken med vatten och diskmedel för att få glid på slangarna, rengjorde sedan.

Hoppas nu att fortsättningen går lika bra, för denna sommar har jag verkligen varit Hydromatarbetare, jag har lagt ned över 200 timmar i sommar för att få anläggningen att fungera och jag tycker att instruktionen som medföljde skulle ha varit betydligt utförligar med mycket mera problemlösning.

Lycka till alla

Stroller i Dalarna
ulrikailund
Hej Stroller!

Här är en till som lagt många, långa timmar på att få sin hydromat att fungera....hos mig var det inget fel på hydromaten som ställde till det, utan det faktum att jag odlar i krukor och inte kunde få det att vattnas i alla krukor. Jag vet inte hur många olika lösningar jag hittat, varje gång lika lycklig över att "nu ska det väl ändå funka!", och sen ännu en gång blivit besviken över att inte ha lyckats. Jag håller verkligen med om att instruktionen är alldeles för dålig, det finns många problem som inte går att lösa eller förstå enbart utifrån beskrivningen. Jag har ringt till Willab, som sålt Hydromaten till mig, och de har varit hjälpsamma, även om det inte var de som slutligen fick det att fungera. De erbjöd sig att kontakta tillverkaren om jag skickade en skiss på min anläggning, så skulle de hjälpa mig att få till det.

Mitt problem visade sig vara, främst, det faktum att mina krukor är olika höga och att jag hade placerat höga krukor efter lägre krukor i turordningen längs slangen. Jag testade systemet flera gånger genom att sätta på kranen ordentlig och då kom det vatten överallt, men när jag ställde in ventilen så vattnade det bara i vissa. När jag sänkte droppslangarna i samband med att jag flyttade på vissa så märkte jag att vattnet kom ut så länge slangen låg ner, och försvann när jag höjde den. När jag slutligen möblerade om så att små krukor står ytterst i raden så fick jag äntligen vatten i alla krukor. Tyvärr är det dock fortfarande så att större krukor får lite mindre vatten per droppslang än mindre krukor, men det går ju att leva med.

Ett annat misstag var att jag hade olika långa slangar åt de olika hållen som jag delat upp bevattningen i, det kom alldeles för lite vatten åt det håll där slangen var längre, vilket löste sig när jag kortade slangen (och fick möblera om alla mina stora tomatplantor....) Ett mindre misstag, men även det viktigt, var att en droppslang var för lång, där kom inte heller något vatten.

Så, krukodlare med Hydromat; möblera noggrannt! Eller se till att ha lika stora krukor överallt!

Lycka till!

Ulrika i Lund
Stroller
Hej Ulrikailund m fl. Det stämmer att droppslangarna är känsliga för att placeras i olika höjder, man kan då korta av droppslangarna på det sätt som står i manualen. Turligt nog fungerar mitt system fortfarande.

Vänliga hälsningar/Stroller
aqualis
Hej Stroller

Tack för tipset.

Har troligen haft samma problem. Har kollat och det klenare röret var inte mot botten. Med röret i ”fel läge” så blir det en luftblåsa stående så att tömningshastigheten sätts ner. Jag trodde att det hade med påfyllningen att göra då felet bara uppstod ibland.

Har bytt ut åtta millimetersslangen ner från doseringskärlet mot en sexton millimeters ( invändigt 12 )
Det har resulterat i att de nivåskillnader som jag har mellan olika krukor ger försumbara flödesskillnader och att slangarna kan ligga i vågor mellan krukorna. Innan bytet så följde tydligen luft med ut i systemet och ställde till det.

Har även kompletterat med ett flödes delande kärl för nivån som ligger en dryg meter högre än golvet. Kärlet gör att jag bekvämt kan bestämma hur mycket respektive nivå skall ha och flödet behöver inte styras med olika längd på droppslangarna.

Det blir ju obekvämt med korta droppslangar vilket användarinstruktionen anger som lösning på problemet.

Skall nu prova att sätta en födes delare till amplarna också. Håll tummarna!

Med vänlig hälsning

aqualis
Hydromat gödning och vattentemperatur.

Hade märkliga värden på tömningstider och fördelning mellan golv och hyllor, så jag började föra loggbok.
Konstigheterna visade sig inträffa vid fyratiden på eftermiddagarna.

Efter kontakt med Helge Pedersen / konstruktör/ så fick jag ledtråden att om gödningsbehållaren inte satt på plats så gör ljuset att ytspänningen blir så låg att häverten slutar verka på rätt sätt.

När jag började mäta temperaturen i doseringskärlet visade det sig att när temperaturen når 39 grader så förlorar häverten gradvis sin funktion när gödning också är tillsatt.

Orsaken till den höga temperaturen i mitt fall är att jag fästat slangen till doseringskärlet vid växthusprofilerna och att det nu under maj månad behövs ganska litet vatten till växterna som varit små.

Nu när flödet ökats så har problemet avtagit och fungerar för ögonblicket väl.

Med vänlig hälsning

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon