Full version: Blombock?
Monarda
Den här bjässen tog en paus i fågelbadet idag. Är det en blombock?

P1010134a.jpg

Den satt och grejade med sina antenner, här ser man hur den böjt in den ena.

P1010135a.jpg

Sen jag skaffade det nya fågelbadet och ställde det mitt på gräsmattan har jag märkt att många insekter gärna stannar till där. Fåglarna däremot föredrar det gamla som ligger mer undanskymt.

P1010138a.jpg

Piccante
Japp visst är det en blombock. Är tyvärr dålig på att skilja arterna åt, vet inte om det är en Anoplodera eller Leptura och definitivt inte vad de heter på svenska?

Rättade stavfel. Hmmm enligt min bok så kan det nog vara Leptura rubra men något i bakhuvudet säger att den inte heter så längre?!
Gossen Ruda
Förutom känslan i vissa bakhuvuden så kallar jag denna för Leptura rubra, en hona.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2007, 18:29) *
Förutom känslan i vissa bakhuvuden så kallar jag denna för Leptura rubra, en hona.

Fint att någon håller med mig iofs när jag drabbas av tillfällig minnesförlust och blir osäker men enligt catalogus så heter den numera Anoplodera rubra. Sen kan man ifrågasätta hur meningsfullt det är att flytta runt arter titt som tätt men jag visste att hjag hade sett ett annat namn på krypet nån stans.

rättade stavfel blush.gif
Gossen Ruda
Om man är osäker på namn brukar en sökning med Google ge besked men Anopolodera ger faktiskt inga träffar alls på hela nätet. Säker på stavningen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon