Full version: Ledset växthus
skogstroll
Senaste veckan har tomaterna fått gula fläckar och slokar och krullar sig mm. Ser ut som de ska dö nästan det blir bara värre och värre. När jag vattnar piggnar plantorna på sig lite men jag försöker ta det lite försiktigt pga att jag sett gråsuggor mm kryp som säkert älskar fukt. Tom nån svamp har jag sett. Är det brist på vädring som kan vara orsaken eller näringsbrist? Jag har gödslat regelbundet kanske varannan vecka. thanks.gif
Kamilla z 7
tomaterna brukar ju få lite gula blad,men att de krullar sig kan ju också tyda på att det är för varmt,(svårt att tro detta regniga år)men också på ohyra,ser du något på plantorna??
skogstroll
nja svårt att se kanske nån lite smula ludd på undersidan av bladen som skulle kunna vara mjöldagg eller nåt sånt...
Åsa, mälardalen zon 2
Mjöldagg är inte luddig.

Jag gissar gråmögel eller potatisbladmögel. Rensa bort det sjuka + kanske ta bort mer blad ifall det är tätt mellan plantorna, svamparna trivs i fuktig stillastående luft och se till att ha bra vädring. Håll igen på vattningen det gör inget om ytan är åt det torrare hållet det räcker om det är fuktigt längre mer. När du vattnar, vattna tidigt på dagen så plantorna inte är blöta på bladverket när natten kommer + vattna helst inte på bladen.
jonasb
Krullningen behöver inte bero på att det är för varmt eller för kallt utan beror
ofta på att temperaturskillnaden mellan dag och natt är stor. Ganska normalt
och inget att bry sig om!

MVH/Jonas
skogstroll
Jag kan nu verkligen inte klaga på tomatskörden, de behövde lite kärlek bara... det kommer massvis så jag hoppas frosten låter vänta på sig smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon