Full version: Hungriga larver
Monarda
Dom här sitter och smaskar på mina jätterams. Jag förlåter dom ifall dom så småningom blir vackra fjärilar. Någon som vet?

P1010140a.jpg

P1010145a.jpg

Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut att ha för många fötter för en fjärilslarv ser mera ut som en stekellarv
Gossen Ruda
En växtstekellarv ja. Ingen aning om vilken art dock och det finns nog ingen att fråga i detta land.
Monarda
Hur lång tid kan det ta innan det blir färdiga steklar då? Övervintrar dom som larver?
ängsvädd
Jag skrev i ett annat inlägg om att växter sänder ut nödsignaler, dofter när de blir angripna av skadeinsekter exvis. Dessa dofter uppfattas bla av parasitsteklarna som kommer och äter upp skadeinsekterna. Så detta har man börjat utveckla inom biologisk bekämpning. Jag tycker detta är så fantastiskt.
Gossen Ruda
CITAT (Monarda @ 02-08-2007, 17:02) *
Hur lång tid kan det ta innan det blir färdiga steklar då? Övervintrar dom som larver?

Kunskapsnivån om detta är låg hos mig. Skulle tro att dom hinner förpuppa sig innan vintern och övervintrar så.
ängsvädd
Någon som vet var parasitsteklarnas larver lever?
Piccante
CITAT (MimmiH @ 02-08-2007, 20:35) *
Någon som vet var parasitsteklarnas larver lever?

Kan inget om steklar men gissar vilt?! borde inte parasitsteklarnas larver leva som parasiter i eller på ett värddjur??? Har svårt att tänka mig att vuxna steklar lever som parasiter i ett värddjur eller? confused.gif

Gossen Ruda! berätta gärna hur det egentligen funkar, jag har kanske tokfel unsure.gif
Munken
Det enda råd jag kan ge dig är att döda larverna så fort du bara hinner.

Min syster hade problem med dessa larver och var helt enkel tvungen att sluta med jätterams då hon inte fick bukt med dem.

Min mor har även blivit drabbad för första gången i år.

Vi kommer nog att få allt större problem med skadedjur framöver nu när klimatet verkar bli varmare.

Mvh

Jan
Gossen Ruda
Parasitsteklar lever som larver inne i andra insekter eller spindlar. Äggen läggs antingen utanpå värddjuret så att parasitlarven får gnaga sig in först men vanligast sticks äggen in i värddjuret. Larven utvecklas inne i värddjuret på sådant sätt att detta lever så länge som möjligt. Sen antingen så lämnar stekellarven värddjuret för att förpuppas eller så förpuppas den inuti detta. Dom vuxna steklarna lever bara på nektar och liknande.
myrtille
Jag har gjort en liten bildserie om parasitstekeln som hjälper mig att ta hand om en del av mina bladlöss. Honan injicerar ägg i bladlusen som dör efter ett par dar och då ändrar färg till ljusgrå. Larven fäster bladlusen vid bladet med silkestråd och något slags lim. När stekeln är färdig kryper den ut ur bladlusen som då blir bronsfärgad, man kan se hålet efter stekeln. Jag är inte helt säker på att bild fyra är en parasitstekel. Jag har inte kunnat identifiera vilket av alla flygfän det är.

Förlåt om vi kraschar din tråd Monarda. Det är ju inte en sån larv du har.
Gossen Ruda
Fin bildserie myrtille. Tror inte att det är en parasitstekel du fotat tyvärr. Dom är oftast smalare och med längre ben och framför allt längre antenner. Bladlussteklarna tillhör fö en egen familj, Aphidiiidae.
KURT
Sedan finns det ju också parasitsteklar som parasiterar på andra parasitsteklar, och allstå lägger ägg i andra parasitsteklars ägg!
amaira
CITAT (MimmiH @ 02-08-2007, 20:04) *
Jag skrev i ett annat inlägg om att växter sänder ut nödsignaler, dofter när de blir angripna av skadeinsekter exvis. Dessa dofter uppfattas bla av parasitsteklarna som kommer och äter upp skadeinsekterna. Så detta har man börjat utveckla inom biologisk bekämpning. Jag tycker detta är så fantastiskt.

Fascinernade, är ett bra ord. smile.gif Det är bara så oerhört fascinerande, hur naturen samverkar och kan kommunicera. Till och med ett blad kan "prata".

Myrtille, din bild 4 är en fluga, som visserligen minerar växter, men inte skadar andra levande varelser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon