Nila
När är bästa tiden för beskärning? Jag har en häck som är spretig, klen och tråkig.

Hur mkt bör man klippa bort??
Åsa, mälardalen zon 2
Hur mycket och hur + när man klipper beror på vilken växt det är.
Nila
Jag kan ingenting om trädgård, så jag vet faktiskt inte vilken växt det är.
En häck med gröna blad och små rödsvarta bär... confused.gif
Sommartorparn
Olika buskar ska beskäras på olika sätt. En bra början är att försöka ta reda på vad du har för buske. Så länge du inte vet det är det bättre att inte göra något alls.

Spretig buske med svarta bär skulle kunna vara aronia eller någon slags häggmispel. Dom är ganska glesa i växtsättet och blir jag vet inte hur dom blir om man skär i dom. Dom är väldigt vackra på våren när dom blommar och senare i höst då dom har starka höstfärger.
Googla på aronia (eller svartaronia) och häggmispel så kan du få fram bilder. Du kan också gå in på
http://www.eplanta.com/
och läsa deras sortlista. Där har du bra bekrivningar o bilder. Kanske känner du igen din buske?
Cilla
Du kan sätta in några bilder så ser man både vad det är och en del om hur häckbuskarna mår och varför.

Ett vanligt nybörjarfel med trädgård är att man tror att man ska använda såg och sekatör för att lösa alla problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon