Tyvärr så förlorade vi vår fina stora alm i almsjukan i förra året. Den är nu nedsågad och det känns verkligen tomt.
Vi har nu tittat och tittat på träd som skulle kunna ersätta almen. Vi har fastnat för silverpil.
Men frågan är om den fungerar där vi vill ha den... och om den inte bli för stor.
Hur fort växer en silverpil, storleken är kanske inte något problem på länge? Går den att hålla ner i storklek annars...
Har den några speciella önskemål på jord osv.
Platsen där den är tänkt gränsar till ett skogsområde. Nedanför ett berg. Vet inte om det är torrt eller fuktigt. Men almen verkade trivas (tills den dog).
Tacksam för lite hjälp
/pewa
Inga från Närke
07-07-2003, 20:10
Hej
Vet tyvärr inte hur fort den växer men jag råder dig att inte plantera för nära huset och dräneringsrör m.m. det gäller alla pilar. Rötterna letar vatten om det blir torka och tränger sig in överallt. När vi köpte huset för 12 år sedan så satt det en pil 2 meter från huset. Vi tog bort det och då såg vi hur långa rötter den hade. Nu har vi en silverpil men som buske och långt från huset. Det skjuter gärna rotskott, så plantera så du kan klippa runt om. Men den korta tid den blommar så luktar blommorna ljuvligt.
Det finns nog duktigare experter som du får svar från, men lite tips hoppas jag att du fått.
Alm blir som vuxen ett stort träd, silverpilen är bred men inte lika hög och betydligt ljusare i bladverket.
Trädet växer mycket fort och som Inga berättar gör rötterna det också. Det brukar i och för sig inte vara ett stort problem med rotskott så länge som man inte beskär eller tar ned trädet, men rötterna kan växa mycket långt från trädet. Extremaste fallet jag sett (på bild)var 40 meter från trädet, men mer noprmalt är nog att pilens rötter hittar det den vill ha på mycket närmare håll. Har man en vattenledning eller brunn i närheten bör man fundera på alternativ till att plantera pil.
Hej,
Och tack för era svar. Hmm Äh det låter nog ok. Att den blir ganska stor är ok. bara den inte blir jättestor.... Almen som stod där var för att var trädgårds träd ganska stor. Eller tja stammen var ca 35-40 cm i diameter. Det kanske inte är så stort för en alm. Höjder är jag stendum på att bedömma.
Pilen (om det nu blir en sådan) kommer att stå ca 15-20 meter från huset så jag hoppas den kan hålla sig borta från husets dränering.
Inga, du skriver att du har den som buske? finns det olika sorter? Går den annars hålla ner som en buske?
Och ev rotskott borde automatisk försvinna eftersom det kommer att klippas gräs runt den (nja inte åt skogshållet, men där gör det inget om det skulle ploppa upp fler).
Det jag vill åt med silverpilen är färgen på bladen, bakom är det ganska mycket tall, ek och gran. Det hade varit trevligt med något som lättade upp lite.
/pewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.