drutten
Hej!

Jag har precis fått två stycken äppleträd och ska peta ner dom i backen. Jag är helt novis om sånt här, så jag har inte en susning om vad jag bör tänka på. Dels vid själva planteringen, men också om man behöver skydda stammen och löven? Jag bor ute på landet och det går en hel del rådjur och älg här.

Alla tips är välkomna!

thanks.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Cilla har en jättebra beskrivning över plantering av äppelträd här

Viktigt bland det som Cilla skriver är att trädet ska planteras som på en kulle (jorden kommer att sjunka) samt att det inte ska vara jord med mycket torv i, i planteringsgropen (och de flesta köpejordar innehåller över 90% torv) själv brukar jag blanda upp den befintliga jorden med grov kompostjord och lite köpejord när jag planterar träd och buskar. Ingen gödning såhär sent på odlingssäsongen den kan du mylla ner runt träden i vår istället.

Och ja du kan nog behöva sätta upp någon slags skydd runt träden kanske med hönsnät el dyl så rådjuren/älgarna inte kommer åt att tugga på träden.

Med tanke på att du planterar träd under högsommar är det viktigt med regelbunden vattning, blöt gärna ned kronan ibland också (ej i starkt solsken). +Kolla hur rotsystemet ser ut många träd som står i kruka i handeln har rotsnurr så man kan behöva skära upp rotklumpen så rötterna inte fortsätter växa runt runt.
ängsvädd
Det enda jag vet är att de behöver skyddas mot rådjuren och älgarna. Jag bor också i ett sådant område och har mina fruktträd innätade. Ett är så stort att jag bara har nät runt stammen.
drutten
Tack Mimmi och Åsa!

Nu är träden i backen och jag har försökt följa era tips.
Så nu är det bara att hålla tummarna att det tar sig...

Tack igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon