Full version: Vit lavendel
jennyjenny
Jag har fått för mig att ha en lavendelhäck av vit lavendel runt huset. Finns det någon här med erfarenhet av just vit lavendel?

Jag har blå(Munstead) som trivs fint här men den vita verkar vara en mycket större buske enligt örtagården där jag hittade plantor. Örtagårdens katalog

Den kanske har många andra egenskaper som är annorlunda än den vanliga.
Sämre på att övervintra tex?
Min plan är att köpa några plantor och ta sticklingar. Är den vita kinkigare än blå med sticklingar?

Tar gärna emot lite tips. biggrin.gif

/Jenny zon 1
tulle
Min erfarenhet är att den vita är lite kinkigare. Dessutom växer min vita mer liksom så att det bildas stam, inte så buskig nertill som mina blåa och rosa. Men det finns kanske olika sorter vita också.
tulle
Ingrid på Västkusten
Den rosa och den vitare är faktiskt okänsligare hos mig, de blåa dör som flugor ibland, men den rosa å den vita tuggar på, speciellt den rosa.

Hälsar ingrid
Järfälla
Var hittar ni vit lavendel?
Ingrid på Västkusten
Lokala gardencentrat faktiskt - otroligt bra att de har tagit hem olika färger i år :-))

Hälsar ingrid

PS Fyndde vit å rosa å blå lavendel på Jordnära i Alingsås i starten på säsongen för 12 kr!!!
AnnaVattenkanna
sleep.gif
Jag tycker inte heller att det är ngn direkt skillnad på den blå och den vit/rosa.( Fast jag bor ju i zon 1.)
Jag har haft den vit/rosa i trädgården ett antal år, och även tagit sticklingar, som tagit sig bra.(Det blir ju sticklingar varje vår, då man klipper lavendeln. Sedan sticker jag ner dem i lådor med ordinär jord, låter dem stå inte alltför soligt, vattnar vid behov - voilà, till hösten är det utpanteringsdax!)
Hälsn
AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon