tiagirl
men nu när jag står med 2 L vet jag inte va jag skulle ha den till. wacko.gif
Är så trött på mitt galet dåliga minne. Har använt sökfunktionen men får bara upp inlägg ang kompost och det ringer ingen klocka direkt. Nåt om pissmyror med men det har jag ju iofs endel men att spara sump till det? Nä, ingen klocka där heller.

Det känns som om jag har tänkt hälla ut det kring mina nergrävda änglatrumpeter? Gödning?

Hjälp mig!!!!!!!!
Anna2
Det sägas att mördarsniglarna inte gillar kaffesumpen nåt vidare, så det kanske är det du hört. Jag brukar slänga ut sumpen runt mitt örtland. Om det hjälper? Ingen aning, men det kan ju aldrig skada.
Eva-Helene
Min mamma slängde alltid kaffesumpen bland bärbuskarna, men nu minns hon inte varför....Men bären blev då fina.
Jejja
Jag har hört att kaffesump ska vara bra som gödning och gärna till surjordsväxter. Jag har hällt ut lite sump kring min vindruva Zilga, men än har jag då inte märkt någon skillnad...
Bee
För flera år sen sa en arbetskompis att det var bra att lägga ut kaffesump runt rabatterna för att hålla skadedjur borta. Hon intygade att det funkade! Så jag gjorde som du Tiagirl och började spara. Nu brygger vi bara kaffe om mornarna så det slutade med att sumpen som låg i en tom mjölkkartong möglade efter några dagar. Har inte gjort om försöket så jag vet inte om det funkar dunno.gif - fast säkert värt ett nytt försök.
Chamomille
Förutom till peeling giggle.gif , så kan man väl "kasta" den i trädgården som den är (om man inte vill kompostera). "Rufsa" ner runt buskar och annat tillsammans med grönsaksavfall. Maskar ska visst gilla både kaffe och te...
myy
Vi prövade att mata en mördarsnigel med kaffesump - en älskade det! Inte dog den heller, utan fortsatte att glufsa i flera dagar. Så möjligtvis som lockbete, men snigelgift är det inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon