Ann-Marie
Hej
Dottern i Linköping ville inte ha sina pioner kvar, en vanlig, en dill och en träd- eller buskpion. Har läst att buskpioner inte trivs så högt upp som i zon 5, Hälsingland, så jag tog den på vinst och förlust och vi grävde ner den idag. Rötterna är ju skadade efter uppgrävningen också.

Ska man klippa ner den på hösten eller blommar den om på samma kvistar varje år?? Vi har ställt den i lä mot en garagevägg med södersol så förhoppningsvis är det varmt nog åt den.
kerstin z5-6
Träd)Buskpion går fint i z5-6 I tex Luleå finns snygga ex -den är vedartade växter som inte ska klippas ner
Skugga den mot vårsol, skydda grenarna från takras
Jag har en sedan ett par år -de vill ha lerhaltig jord
Ann-Marie
Tack. Då ska den få stå där den står. Jorden är lerhaltig och den har taksprånget över sig. Får skriva upp att den ska skyddas mot vårsolen, får ha en bit fiberduk redo :-)
Vad kul att den "går" här uppe, i de tidningar jag läst så har det stått varmare zoner.
kerstin z5-6
det står så mycket trams i tidningarna .. och försiktiga plantskolor vill vara "säkra" -men får vara lite modig om man ska odlai krävt klimat -det mesta går bra smile.gif
Biggan_
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-08-2007, 17:45) *
det står så mycket trams i tidningarna .. och försiktiga plantskolor vill vara "säkra" -men får vara lite modig om man ska odlai krävt klimat -det mesta går bra smile.gif

Friskt vågat, hälften vunnit! tummenupp.gif
kerstin z5-6
odla i kärvt .. ska det vara .. ser ut som jag skrivit med vantarna på igen smile.gif
Ann-Marie
Min buskpion ser väldigt död ut nu måste jag säga. Alla bladen blev bruna och en del kvistar bröts av, var helt torra, när jag tog bort bladen. Fast en del grenar ser lite röda ut. Tror ni att den kan komma att ta sig? Maken säger att den är heldöd men jag hoppas................ Ska man täcka den på vintern??
kerstin z5-6
Den kan nog komma igen om rötterna bara är ok -vänta o se -skydda mot tung snö o vårsol
Ann-Marie
tack för trösten :-) Bara att vänta och se då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon