Söttok06
Några vänner ska i morgon hjälpa mig att gräva på min odlingslott, som en födelsdagspresent. Hur ska man göra med den ytan som man grävt upp och rensat från ogräs? Ska jag täcka den så länge med svarta soppåsar så att det inte kommer upp mer ogräs? Tänkte plantera bärbuskar där senare i höst.

Har också en yta som jag gräver upp där jag tänkt ha sittplatsen senare. Ska man även där täcka så att det inte kommer upp ogräs? Senare ska jag fylla med markduk som hindrar ogräset samt troligtvis grus. Men jag vet inte om det blir i år eller nästa år.

Vill gärna att det ska bli så effektivt som möjligt nu när jag får hjälp. Verkar onödigt att rensa allt på ogräs för då vet jag att det snabbt kommer nytt hela tiden.

Jag har planer på att plantera en grön häck bakom sittplatsen, i vinkel, så att man kan sitta lite skyddad från gassande sol och insyn. Skippar tanken på att ha den vid Bondsyrénen som jag tänkte från början.

Men vet inte riktigt vilken ordning som jag ska börja. Om det är häckplantering först innan man anlägger sittplatsen för gott eller tvärtom.
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver täcka ytan för att hindra att det kommer upp nytt, fröogräs kan växa snabbt, speciellt då det finns fukt i marken och det är varmt ute. Plastpåsar tycker jag går sönder ganska snabbt + blåser bort, men är det en liten yta kan man ju hålla på och byta ut sopsäckarna som går sönder + lägga på en massa vikter för att hålla dem på plats. Man kan även köpa billiga presenningar och lägga över ex. ÖB och Bauhaus brukar ha billiga presenningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon