Full version: Fish´n chips
Chamomille
Åt fish´n chips på stan i helgen för andra gången i mitt liv. Mycket gott!! tongue.gif Fisken var så där riktigt knaprig! Är det någon som har gjort det hemma? Har ni nåt bra tips? Hur gör ni? Tänkte göra detta ikväll... yes.gif

Camilla
Mollis
Ja, det är ju jättegott!

Om man ska göra allt enligt konstens regler och inte fuska med halvfabrikat så kan man prova något av dessa recept....

http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=1122
http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10152939

Själv fuskar jag så det sjunger om det:
- jag tar Findus djupfrysta panerade torskfileer
- klyftar potatis och in i ugnen med lite olja och salt
- sås med fil (eller gräddfil), lite majonnäs, finfinhackad lök, finhackad smörgåsgurka, lite salt o peppar.

Klart!

//Mollis
Chamomille
Då hade jag nog tänkt mig att fubba lite också... giggle.gif
Tänkte rulla i ägg å ströbrö och hårdsteka i olja + smör...
Visste egentligen inte att man hade frityrsmet till äkta fish´n chips...
Vet bara den svenska varianten som serveras på stan... whistling.gif

Gaia
Jag har gjort fish'n'chips flera ggr efter det här enastående receptet:
Gittos mat

Både frityrsmeten och tartarsåsen är helt fantastiska. Mums smile.gif
Mollis
Det blir nog jättegott! Du kan väl dela med dig av receptet när du har testat? Jag är så dålig på det här med att steka fisk, därför blir det färdigpanerade fileer, eller kokt torsk med äggsås...

//Mollis
Chamomille
Joo ra. Jag ska meddela hur jag gjorde senare... Tjuvstartade med att röra ihop en Rhode Island, för det var det jag fick serverat i helgen... Den blev muuums... laugh.gif
Majo, gräddfil, chilisås och en skvätt cognac... yes.gif
Chamomille
Glömde att skriva, men nu gör jag det.
Fisken blev god! Vi skar torsk (och torkade mellan hushållspapper) i "3-cm-pinnar" och rullade i först mjöl, sen ägg, sen ströbröd och sen i kastrull med het olja. Bara nån minut...MYCKET gott.... Fast nästa gång ska vi rulla fisken i krossad cornflakes i stället för ströbrö... Ett tips från en som vet hur det blir krispigt....
Och snart skall vi köpa en fritös också... Det är nog enklare.
Pommesen blev mjuk tyvärr. Man ska tydligen fritera 2 gånger. Men gott blev det!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon