Full version: Spruckna päron.
Erika KBA
Har en stor trädgård min liten kunskap.
Mitt päronträds (Esperens Herrepäron) frukter stannar i växten och spricker. Nu har de börjar mögla och ruttna i sprickorna. Vet inte hur gammalt trädet är, det fanns redan när vi flyttade hit.
Bor i Kungsbacka vid kusten men inte vid havet.

Kan det bero på den regniga sommaren eller är det temeraturskillander som gör det? Kanske nån sjukdom?
Någon som vet? confused.gif

Hade ju tänkt njuta av päronen i höst. Men jag kanske kan förbygga något till nästa sommar.

//Erika
Cilla
Man måste se i bild för att se om det kan vara ett kombinationsproblem eller något annat. Skorv får ofta päron att spricka, men du ämner inte mörka fläckar. Möglet du beskriver gör att jag gissar att det kan vara fruktmögel, Monilia fructigena, men det är svårt på beskrivningen (som ändå är bra) att bli säker.

Åtgärden oavsett vad det är - tag bort så måna angripna frukter du orkar, lägg dem underst i komposten och hoppas på ett bättre fruktår. De flesta svampar är klimatberoende och kan komma och gå, och man minskar många av dem genom att ta bort frukter där de växer och sprider sig.

Att päron kan spricka av att stå vått kan säkert hända, men har jag aldrg sett. Det är mer troligt att någon svamp gynnats av det fuktiga klimatet i sommar.
Erika KBA
Tusen tack för hjälpen. Finns bruna fläckar på (som jag faktiskt trodde var naturliga) så det låter ju troligt att det är det.

Lika bra att gå ut och plocka av allt och slänga så att jag slipper dras med det, inget att spara på ändå. sad.gif

Borde skaffa en digitalkamera, tror att det kan komma en hel del funderingar när man börjar rota runt i trädgården. =)

Cilla
Päronskorv har brunsvarta, skorviga fläckar ungefär som en sårskorpa. Det bruna från fruktmägel är ungefär som blåmärken, och frukterna ruttnar så småningom. fruktmögler utvecklas ofta till vita stora ringar på frukten.

Om det är skorv är det bästa du kan göra att räfsa upp löven på hösten och bränna dem. Skorv övervintrar på bladen. Är det fruktmögel är det bästa du kan göra tt ta bort frukterna och inte låta dem hänga kvar i trädet under vintern som svarta "mumier", där övervintrar dess sporer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon