Full version: orm i husvägg
mekare
stod utanför dörren och tittade på en orm, troligtvis en snok ringla runt trappen. vi blev väldigt förvånad när den försvann in under träväggen. fear.gif stod kvar en stund och den kom inte ut igen. knackade på väggen, men den kom fortfarande inte ut.
så nu har vi en orm i husväggen som det verkar.

så undrar nu om någon vet:
vad gör den där? det bör inte finnas några sorkar/råttor då vi har 4 katter....
hur får vi bort den? kommer den vilja stanna inne?
jag gillar inte tanken på orm inomhus. nono.gif
Eva-Helene
Min mamma har 3 katter och har alltid haft katter, trots det så har hon möss i väggarna(man hör dom pipa och springa på nätterna)! Katterna kan ju inte komma åt dom när dom är inne i väggen. Om du har väldigt mycket tur kanske ormen skrämmer iväg ev. gnagare som ni har i väggarna.
Jan Lindgren
Hej!
Grattis du har en hussnok. Du behöver inte vara orolig, den stör inte mössen. Vill du bli av med den så får du vänta tills den kommer ut och snabbt täta hålet.
MVH
Jan Lindgren
Eva-Helene
Äter inte snokar möss? Ojdå! Vad äter dom då då?
KURT
CITAT (Eva-Helene @ 01-08-2007, 22:35) *
Äter inte snokar möss? Ojdå! Vad äter dom då då?

Mycket grodor, paddor och fiskar.
ängsvädd
De äter väl sniglar också?
mekare
kom på att snoken kan ha bott i husväggen hela tiden. har precis rensat bort en massa växter då vi ska gräva bort en rabatt vid väggen. vi har nog bara inte sett snoken innan pga allt ogräs. igelkotten brukar går och leta mat där, kanske letar den efter snoken....

hussnok - visst hade man det innan vi i norden hade tamkatter? eller minns jag fel?
vårt hus är väldigt gammalt så det kan ju vara en tradition att fortsätta med.

blev nog lite chockad igår när den försvann in i väggen, hela stooora snoken (gissar på runt 1,5m) smile.gif.
Eva i Skåne
FY, vill jag skrika -fear-.gif
Jag hade vägrat gå in i huset om det fanns en orm i väggarna. Jag vet att snokar är ofarliga, men jag hade aldrig känt mig lugn.

Vad jag hade gjort vet jag inte, men antagligen tvingat mannen att agera på nåt viss. wink.gif
Morbid
Lite med info om vår snok: Wikipedia
Eva-Helene
När det gäller utbredningen så står det fel i Wikipedia, "upp till söder om Sundsvall"! Den finns åtminstone upp till Nordmaling!
KURT
CITAT (Eva-Helene @ 02-08-2007, 10:47) *
När det gäller utbredningen så står det fel i Wikipedia, "upp till söder om Sundsvall"! Den finns åtminstone upp till Nordmaling!

Korrigera gärna Wikipedia. Wikipedia blir inte bättre än vad användarna gör den till.
Gossen Ruda
Det finns isolerade förekomster ända upp i Lappland, Gällivare t.ex. Wikipedia är nog bra men man skall inte lita till 100 % på uppgifterna.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 02-08-2007, 13:35) *
Det finns isolerade förekomster ända upp i Lappland, Gällivare t.ex. Wikipedia är nog bra men man skall inte lita till 100 % på uppgifterna.

Det kommerciella alternativet skriver:

"i Sverige norrut till mellersta Västerbotten samt i Norrbottens kustland och lokalt några mil in i landet.".

Jag vet inte i vilken utsträckning man kan påverka NE, men alla kan påverka Wikipedia.
Tosan
Snoken ska ju enligt uppgift finnas här runt Lse åxå, däremot har jag aldrig sett nån så det kan jag inte bekräfta. Fast man ser iofs inte huggorm så ofta heller.
Netha
Huvvaligen... nej jag hade inte gått in i huset om en snok el orm var inne i väggen.

Förresten så har jag hört att de största huggormarna i landet finns här strax utanför stan...
någonstans kring Jukkasjärvi och Esrange.

I min barndom, i hembyn... såg vi huggormar då o då... tuffa pojkar klöv dem mitt itu när de var på landsvägen
och i skolan hade vi en i flaska med någon sprit... minns än idag hur jag rös varje gång den togs fram.
amaira
Tänk så olika det kan vara, hur olika man kan reagera.
Själv skulle jag vara överlycklig, och sova mycket gott om nätterna, ja extra gott, om jag visste att det bodde en snok i mina väggar. wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon