hagaherrn
01-08-2007, 15:57
Satte tidigpotatis i början av maj och som nu är klar att skörda. Det visar sig att det är så mycket att det kommer att ta flera månader innan vi ätit upp allt (2 personer i hushållet). Blasten har börjat att vissna. Kommer ej ihåg sorten tyvärr men den är tidig och är väldigt mjölig efter kokning.
Mina frågor - skall jag låta blast och potatisen vara kvar och ta upp efterhand - skall jag ta upp all potatis nu och lagra i låda - skall jag ta bort den vissna blasten och låta potatisen vara kvar????? Är nybörjare på odling, därför dessa kanske löjliga frågor. Dock tacksam om någon kan ge mig råd -
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2007, 16:05
Du kan ta bort blasten när den har vissnat ner (är det små angrepp av potatisbladmögel på blasten bör du ta bort den redan nu) och låta potatisen vara kvar i marken, den håller bra där och den kan ligga kvar ända tills marken börjar frysa.
hagaherrn
01-08-2007, 16:41
Hej Åsa och tack för snabbt svar. Då får det bli så att potatisen får ligga kvar så länge den räcker. Har ingen bladmögen än vad jag kan se.
shaman958
06-08-2007, 16:48
gjorde samma "fel" och odlade för mycket tidigpotatis...nästa år ska jag odla mera senpotatis.
bra att veta att dom kan stå kvar i jorden.
Eller varför inte planter tidigpotatisen tidigare på året, ev för odla den. Sedan kan man också sätta dem med någon veckas mellanrum så att inte alla blir klara samtidigt.
Victorsfru
08-08-2007, 08:00
Får man passa på med ännu en novisfråga ??
Hur vet man när potatisen är färdig att plockas ?? Utan att gräva och kika förstås...
Tänkte sätta mandelpotatis i Sydamerika där det är ca 35 grader varmt med en regnskvätt varje dag. Kan det lyckas ??
Välkommer hit!
Med tanke på att sydamerika är hem"ort" för potatisen så borde väl det gå alldeles utmärkt, är min tanke. Även om det är en sort som korsats fram här. Tror jag läst på en länk här någonstans om hur många veckor det är ungefär från sätt till de är färdiga för upptagning. Du kanske kan söka på det eller om någon som vet mer svarar...
Lycka till!
hälsningar Inglan
CITAT (inglan @ 08-08-2007, 09:27)

Välkommer hit!
Med tanke på att sydamerika är hem"ort" för potatisen så borde väl det gå alldeles utmärkt, är min tanke, även om det är en sort som korsats fram här. Att de börjar blomma är ju ett tecken på att de är färdiga för upptagning, fast i år har jag haft en sort som jag väntade skulle gå i blom tills jag upptäckte att den sorten inte blommar. Då var en del av mina färskpotatisar i storlek bakpotatis ungefär!
Tror jag läst på en länk här någonstans om hur många veckor det är ungefär från sätt till de är färdiga för upptagning. Du kanske kan söka på det eller om någon som vet mer svarar...
Lycka till!
hälsningar Inglan

Kollade inte vad jag klickade på, det blev citera istället för redigera...
Ursäkta mig!
Chamomille
08-08-2007, 08:53
Vi satt potatis i våras, men det finns nästan inga alls... Det skulle vara en "MYCKET TIDIG" sort.. För mycket regn eller??? Blasten har föresten vissnat för länge sen.
CITAT (Victorsfru @ 08-08-2007, 09:00)

Får man passa på med ännu en novisfråga ??
Hur vet man när potatisen är färdig att plockas ?? Utan att gräva och kika förstås...
Tänkte sätta mandelpotatis i Sydamerika där det är ca 35 grader varmt med en regnskvätt varje dag. Kan det lyckas ??
Här i kalla norr brukar man låta den blomma ca 1 v, då kan man börja gräva och äta, men den får gärna sitta i jorden lite till och växa på sig lite. Ungefär 60 dagar brukar va lagom innan det blir nåt alls.
Tror säkert det lyckas bra om det bara kommer lite vatten då och då.
Mandelpotatis skulle nog funka bra i södra sydamerika, men potatisarna i vår del av världen är framavlade för att ha långa dagar och korta nätter. Mandelpotatis går att odla i södra Sverige, och blir bra här också, men den sägs ju helst vilja ha mer norrländsk sommar.
Chamomille : för mycket regn är visserligen en möjlighet, men då får åkern verkligen ha legat under vatten mycket. Vi har haft regnrekord, och det har plaskat när man gått i åkern, men skörden har blivit rätt ok ändå - fast en del potatis har ruttnat. Andra orsaker kan vara att potatisen fått för mycket gödsel, inte kupats tillräckligt, eller drabbats av sjukdom.
Chamomille
08-08-2007, 17:24
Näe, inget gödsel...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.