Full version: Skorv på min potatis
Lillin
Hej!

Är det någon som vet om man kan äta potatisen även om det är skorv på den? Skorven försvinner ju när man skalar den... confused.gif
Eva-Helene
Jaa då, ät den du, smaken är densamma och inte är det farligt heller!
Lady Hamilton
Jag upplever att skorv på potatis uppstår när det har varit torrt i marken. (vattnat för lite/regnat för lite)
Men naturligtvis är det helt ofarligt att äta "skorv potatis"
Lillin
Tackar så mycket för svaren, ska genast gå och plocka upp och göra iordning den inför middagen! thanks.gif
Pirum
Jo, för lite vatten kan göra att skorven utvecklar sig mer. Värst verkar vara med först för lite vatten, och sedan för mycket - då tycks skorvskadade potatisar mer känsliga även för andra sjukdomar i blötan.

Vi har problem med skorven i en av våra jordar. En, förmodar jag, rätt basisk lerjord. Potatisen vill gärna ha det lite surare. Ungefär som Rhododendron, den vill ju också ha lite surare jord. Hur som helst, man ska komma ihåg att aldrig gödsla potatisåkern med exempelvis aska, som ju bidrar till högt pH om jag fattat rätt.

Vår lösning har blivit att i den skorvdrabbade åkern främst odla sorter som är motståndskraftiga. Dit hör exempelvis King Edward, norska sorten Beate, sorterna Amandine och Cherie, den för svenska konsumentmarknaden nya sorten Red Duke of York, danska sorten Sava, etc. Bland de värsta är Bintje, samt en del färskpotatissorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon