petra 1977
Hej alla, är det någon här som har lite koll på djurens olika tänder?
Jag har precis hittat en 5 cm lång ink rot tand, den påminner om våra framtänder alltså smal tunn för att sedan bli tjockare ju närmare tandköttet man kommer dvs 1mm och neråt 1cm ,bredden är ca 0,5 cm och "djupet" 1 cm. Tänker att det kanske kan vara en älgtand, men funderar på om den inte skulle vara mer ner sliten o andra sidan så använder dom kanske mest kindtänderna för att tugga med? Hm ,jo mkt om och kanske ,men skulle vara kul att veta..

Hälsningar från Petra
Gossen Ruda
Låter som ett hjortdjur, rådjur troligen men kan vara en älg också. Framtänderna används bara för beta med, tänderna sitter i underkäken och biter mot en hornplatta i överkäken så dom kan inte riktigt bita av utan biter och sliter av. Sen tuggar dom med kindtänderna.
Tosan
Låter lite för smalt för att vara älg, möjligen en kalv då, men mera troligt nåt mindre klövdjur, rådjur, eller kanske möjligen ren är min gissning.
petra 1977
Ja, då skulle jag nog gissa på att det är ett rådjur, då jag bor i Nynäshamn. ( väldigt ont om hjort och ren finns nog närmsta på naturhistoriska ) ganska häftigt att dom har så stora tänder.
Tack så mkt för hjälpen. Roligt att man verkligen kan fråga om allt här.
Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon