Var på en plantskola idag och smakade där på ett blåbär som heter Emil. Brydde mig inte om att läsa så noga på lappen, men nu har jag funderat lite och skulle gärna vilja ha det här blåbäret. Behöver man ha en honplanta och en hanplanta, eller hur funkar det? Var trivs blåbär? Norr, söder, väster, öster? Eller lite av varje? Vad vill de ha för jord?
Ja, jag tar tacksamt emot all information jag kan få!
/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2007, 18:07
Det finns inte han och honplantor de är både och. Men jag skulle plantera 2 sorter för vissa kan inte befrukta sig själva utan måste korspollineras + även såna som kan befrukta sig själva brukar ge fler och större bär ifall de korspollineras.
Emil är en ganska liten sort ifall man jämför med de amerikanska blåbären som blir rejäla buskar. Emil är dock härdigare, härdig till runt zon 5, verkar inte vara självfertil för det står inget om det på E-plantas beskrivning
http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=206&iPageID=517Man borde kunna kombinera Emil med sorten Putte som är självfertil och lika härdig.
http://www.eplanta.com/art-1.asp?id=207&iPageID=517Det står i E-plantas info om vilka odlingsförhållanden de vill ha.
Jan Lindgren
01-08-2007, 19:07
Hej!
Både Putte och Emil kommer från Balsgård. Det är en hybrid med bla Vaccinium angustifolium. Det är därför den är lägre och har mindre bär än andra amerikanska blåbär. Jag tycker att bären är lite godare än de storfruktiga. Mera syra. De odlas som alla am. blåbär i sur (lågt pH) jord. Använd ogödslad torv. Passar bra ihop med rhododendron, ljung, lingon och amerikanska tranbär. Rådet att köpa både Putte och Emil är bra. Det ger troligen större skörd. V. angustifolia är normalt inte självfertil. Jag har planterat 10 olika sorters am. blåbär. Ska testa lite. Tänk på att fåglarna älskar blåbär. Jag ska sätta ut 50-100 plantor för att se om det går att mätta alla fåglar så att jag får några.
MVH
Jan Lindgren
Tack för era svar!
Smakade på ett amerikanskt blåbär också men tyckte inte att de smakade någonting...inte i jämförelse med Emil i alla fall.
För att skydda dem mot fåglar kan man kanske ha något nät över eller nåt?
När ska man plantera ut blåbär? Jag kommer inte ha tillgång till min trädgård förrän tidigast slutet av september...Kan man göra det då eller är det bättre att vänta och köpa plantorna på våren/sommaren?
/Elin
En liten fråga till. Vad kostar en blåbärsplanta...ungefär?
/Elin
Nu kom jag visst på en fråga till! :-)
Som ni skrev var det bra att ha en Emil och en Putte. Men skulle det funka lika bra att ha t ex två Emil och en Putte? Eller är det i så fall bättre att ha två Emil och två Putte?
Ja, jag är ny på det här... :-)
/Elin
Jan Lindgren
02-08-2007, 21:55
Hej!
Priserna varierar med plantskola och storlek. Mellan 50 och 100 kronor är normalt. Med lite tur kan du hitta plantor som reas på hösten. Du kan sätta vilka kombinationer du vill av Putte och Emil. Det går bra att sätta plantorna när som helst eftersom de säljs i kruka. De är också lätta att föröka med sticklingar om du vill ha fler i framtiden.
MVH
Jan LIndgren
CITAT (Jan Lindgren @ 02-08-2007, 22:55)

Hej!
Priserna varierar med plantskola och storlek. Mellan 50 och 100 kronor är normalt. Med lite tur kan du hitta plantor som reas på hösten. Du kan sätta vilka kombinationer du vill av Putte och Emil. Det går bra att sätta plantorna när som helst eftersom de säljs i kruka. De är också lätta att föröka med sticklingar om du vill ha fler i framtiden.
MVH
Jan LIndgren
Tack så jättemycket för ditt svar. Du verkar kunna det här med blåbär! :-)
/Elin
*Digitalis*
09-08-2007, 10:06
Hej! Idag har jag köpt 2 st Putte som komplement till mina två stora amerikaner. Hoppas de ska trivas tillsammans. Jag odlar mina blåbär i pallkragar, två kragar ovanpå varandra och två buskar i varje låda. Sen har jag i en blandning av ogödslad torv, rhododendronjord och sand. De verkar trivas och må bra i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.