Full version: Att ta det lugnt
Gossen Ruda
Skall man göra ibland, även om jag inte trivs med att sitta i solen för länge. Den lilla sittplatsen är alldeles nygjord, betongplattorna kom dit för 2 dagar sen. Här har jag tidigare haft ett upplag för sållad jord, därav träskivorna, men eftersom den mesta rabattjorden är ogräsrensad så blev platsen över.

I år med all nordanvind har det varit skönt att sitta här i lä så planer finns på att permanenta platsen för ändamålet. Kanske då att fördubbla bredden ner mot sjön. Där finns nu en sliperskant men den börjar upplösas i atomer och måste ändå bytas. Funderar på en betongmur i nederkanten med en tegelmur som solfångare upptill.

Då får schersminen gå till förgängligheten men även där måste nåt göras, för den skuggar trädgårdslandet till vänster och skymmer kvällssolen på verandan. Och att försöka föryngra och klippa ner en sån här bjässe är knappast möjligt.

Betty
Tjusigt! biggrin.gif
Fialotta
Fiiiint fixat rolleyes.gif
Är det du som är sååå brun unsure.gif wub.gif

Sommarhälsning...bränn dig inte wub.gif
Cilla
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2003, 21:44)
Och att försöka föryngra och klippa ner en sån här bjässe är knappast möjligt.

Det är ingalunda svårt och torde gå bra eftersom den ser ut att ha hittat optimala växtplatsen och kan komma igen. Det går om du fortfarande vill ha den där. Går också att glesa den om du vill ha in kvällssol. Också gigantiska schersminer är busenkela jämfört med trädbeskärning.

Några funderingar som egentligen inte behöver svar här: Fungerar den inte som vindskydd och inramning för sittplatsen också? Möjligt att förenkla projektet genom att bredda sittplatsen inåt trädgården och göra en mjuk "bukt" inåt?

Ser ut att vara sköna miljöer du har omkring dig!
*Felix matte*
Jag ääääälskar att ta det lugnt wub.gif
Ligga i solstolen under parasollen och lyssna till fåglarnas sång wub.gif wub.gif wub.gif
Finns väl inget som går upp mot det tongue.gif

PS.Du ser också ut att trivas biggrin.gif
Hannele
Jag sitter ofta ofta och bara räknar fjärilar! Och luktar på blommorna...
Vid kökstrappan. Doftar härligt nu; kaprifol och rosor.

hälsar
den lata trädgårdsmästaren
Gossen Ruda
Jag visste att min fantastiska solbränna skulle kommenteras. biggrin.gif Jag tillhör den delen av befolkningen som aldrig blir solbränd på magsidan. Möjligen om jag steker mig en längre tid men varför odla malnigna melanom i onödan?

Beträffande schersminen så har jag försökt föryngra ett liknande monster tidigare. Det är svårt att kapa dom grova stammarna så att det kommer nya skott på dom. Men där det kan komma skott kommer det snabbväxande vattenskott som blir flera meter långa. Kapas dom grenar dom sig i 2 som växer vidare osv. Resultatet blir en gaffelformad tät kvast av vattenskott.

Möjligen skulle det gå om en mer van beskärare tog sig an saken. Men det går ju också bra att plantera ett nytt exemplar om planerna verkställs. Gången går inte att flyttas. Det är stora huvudvägen mellan huset och boden. Den är 1 meter bred men det syns inte här för den lutar.

På stolen bredvis skymtar en skärmmössa och en kikare. Den senare används för fågelskådning och flygplansskådning. Stora flygleden upp mot Stockholm passerar några km ovanför.
Fialotta
Inget illa ment...det vet du rolleyes.gif

Man ska vara försiktig med solen...lagom är bäst eller hur?

Kram wub.gif
Posse
CITAT (maudan @ 07-07-2003, 22:24)
Är det du som är sååå brun unsure.gif  :wub:

Sommarhälsning...bränn dig inte wub.gif

Jag tycker han ser mest lila-bränd ut.... huh.gif
Eva Swahn
Nu har vi fått se Åke i horisontalläge både som glytt och gubbe. biggrin.gif . Men skenet bedrar. Det är ju inte som flegmatiker som han har skapat sig en profil här på forumet rolleyes.gif
Berith
Jösses så grannt! biggrin.gif tongue.gif

Åke! Får man be om en sak...? Du visar ju en hel del bilder men efter ett tag så plockar du bort dom igen. Synd, tycker jag, för ibland vill man ju gå tillbaka och titta på bilderna igen. Kan du inte göra ett album här och lägga dom i?

Jag letade efter en bild som du visade på gamla forumet men den var också bortplockad. sad.gif Det var när jag ville ha tips på en vit rabatt som du la in en bild på Mitt vita hörn och vit skogsnäva. Kan man få se bilden igen? sleep.gif
Gossen Ruda
På begäran:

Skogsnävan var inte så blomvillig i år. Misstänker att den trängs för mycket med stjärnflockan till vänster. Men snart blir det bättre plats. Kantkurvan skall bli mycket flackare så rabatten kommer att bli mer än metern bredare just i svängen. Till hösten eller nästa år.

Det är alltid en avvägning hur länge en bild skall visas. För det mesta dröjer det 1-2 månader innan den raderas. På hemsidan vill säga, alla bilder som visats finns kvar i datorn. Både originalen och den redigerade som visas på nätet.

Om jag skall lägga upp trädgårdsbilder permanent dyker alltid frågan upp vilka som skall visas. Alla dom bilder jag visat temporärt skulle utan problem spräcka vilket album som helst. Men sista ordet är inte skrivet än. rolleyes.gif
Berith
Tack Åke! Du är en pärla! smile.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon