|
Full version: Vad är detta?
Denna lilla planta har funnits i rabatten sedan i våras och den har inte vuxit alls. Den bara står där och ser rar ut. Vad är det för något? Förmodligen är det väl ett välkänt ogräs, men jag hoppas naturligtvis på att det är något annat mycket mer intressant
Eva-Helene
01-08-2007, 19:07
Jag vet inte, men så fina blad!!!
CITAT (Eva-Helene @ 01-08-2007, 20:07)  Jag vet inte, men så fina blad!!! Ja, visst är bladen fina! Rödkantade och "ådriga"  Har inte velat plocka bort den eftersom jag tycker den är himla söt.
Många som läst men ingen som har en gissning?
Margith
01-08-2007, 20:08
Nej Tezzla, jag är ledsen, men jag vet inte heller vad det är för nåt Spontant tycker jag iaf att eftersom den har sett ut så där ända sen i våras... kan du inte flytta på den? Ge den mer sol/mindre sol eller mer vatten/mindre vatten eller kanske lerjord/sandjord eller.. ja tvärsom vad du ger den nu. Jag tycker också att den är jättesöt och ärligt talat är det nåt bekant med den  Men jag kommer ju inte på varför Låt den växa till sig på en annan plats så kanske vi kommer på vad det är
Margith: Bra idé! Jag ska gräva upp den och sätta den i kruka tror jag (den är så liten) sen får vi se vad som händer
Tycker bladen påminner om gullstav, finns ju ett par olika sorter, men då är det ju ännu konstigare isf att den inte växt
CITAT (Tosan @ 01-08-2007, 21:17)  Tycker bladen påminner om gullstav, finns ju ett par olika sorter, men då är det ju ännu konstigare isf att den inte växt  Den står ju väldigt tokigt till. Hård och förmodligen "fattig" jord blandat med grus. Det är liksom inte meningen att något ska växa där  (Den står alltså i änden av en rabatt, granne med en grusgång)
Iofs, men gullstav brukar ju klara sig bra där inget annat växer... mot husväggar i skugga gärna. Men flytta den och se vad som händer, vem vet rätt vad det är är det nåt jättefint
CITAT (Tosan @ 01-08-2007, 21:26)  Iofs, men gullstav brukar ju klara sig bra där inget annat växer... mot husväggar i skugga gärna. Men flytta den och se vad som händer, vem vet rätt vad det är är det nåt jättefint  Yes, jag ska flytta den och vårda den ömt så får vi se vad det blir. Kanske jag lyckas odla fram ett urtjusigt ogräs
Limeblossom
01-08-2007, 20:47
Tussilago/Hästhov är mitt förslag
Elisabeth P
01-08-2007, 21:11
CITAT (Limeblossom @ 01-08-2007, 21:47)  Tussilago/Hästhov är mitt förslag  Det var min första tanke med, men de brukar väl inte bli rödstrimmiga och de bladen brukar bli stora som en vuxens hand
Nä, tussilago är jag nästan hundra på att det inte är. Bladen både ser och känns annorlunda.
Limeblossom
02-08-2007, 06:59
Mina som står/stod i gruset på uppfarten ser precis ut sådär. Ska kolla om det finns något kvar men dom är nog bortrensade tror jag. Var ut och tittade men dom är borta. Vi får hoppas att det är något vackert istället
Jag tycker också att det ser lite ut som tussilago. Har faktiskt sett att de kan bli lite rödbladiga när de växer på vissa ställen. Den kanske inte trivs och har ändrat färg därför? Tussilago står ju också still i växten ibland på det sätt din gör...
Hmmm...vad spännande!
Hahha! Ja, vi får se i vår om det blir en tussilago eller inte. Det gör ju inget om det är en tussilago, men det vore ju roligare om det blev nåt annat
Limeblossom
02-08-2007, 20:41
Dom här plockade jag på kvällspromenaden med hunden, alla olika, alla tussilago. Vad tror ni, är det samma? Tycker Tezzlas är lite annorlunda i formen ändå....  Mvh Annica Tussilagoblad
anna_rispan
02-08-2007, 20:59
Häftigt att se alla olika av samma sak!!! Tussilago är det enda jag kan gissa på efter som den har blommat redan. De flesta trädgårdsväxter blommar väl på sommaren annars... Fast tussilago räknar jag som ogräs inte som trädgårdsväxt. men ni kankse fattar vad jag menar ändå??
Jo, jag håller med dig! Tezzlas har mycket fler och mer symmetriska taggar på bladen. Då är det säkert något annat spännande!  Jag föreslår också att du försöker plantera om den, så kanske den slutar tjura och börjar växa lite
Blomstertanten
02-08-2007, 21:09
Kan det vara nån sorts Ligularia Klippstånds (Ligularia dentata) kanske
Vad roligt att ni engagerar er! Limeblossom: Dina bilder på tussilago påminner ju lite om mina blad, men jag tycker ändå att det är skillnad... Blomstertanten: Klippstånds hade jag iofs i den rabatten föra året så det skulle ju kunna vara något sådant. Men ändå så tror jag inte det eftersom bladen skiljer sig åt mycket i både färg och form. Spännande detta!
Ligularia var min första tanke också...
//Mollis
Limeblossom
03-08-2007, 08:18
Japp, nu måste du ju låta oss få veta, sen när den bekänt färg, vad det är för något!
CITAT (Limeblossom @ 03-08-2007, 09:18)  Japp, nu måste du ju låta oss få veta, sen när den bekänt färg, vad det är för något!  Absolut! Men ni får nog vänta till våren
Chamomille
06-08-2007, 16:49
Haru bytt bild??? Så kan man ju inte göra...
CITAT (Chamomille @ 06-08-2007, 17:49)  Haru bytt bild??? Så kan man ju inte göra...  Kan man inte? Det var superlätt ju!  Jag gillar att variera mig, ni får leva med det, tyvärr
Chamomille
06-08-2007, 17:15
CITAT (Tezzla @ 06-08-2007, 18:07)  Kan man inte? Det var superlätt ju!  Jag gillar att variera mig, ni får leva med det, tyvärr  Jösses! Man trodde ju att det var en NY Tezzla...
CITAT (Chamomille @ 06-08-2007, 18:15)  Jösses! Man trodde ju att det var en NY Tezzla... There's only one of me!
gröna tjejen
06-08-2007, 18:18
jag håller absolut med. jag tror att det är en ligularia dentata. rödbladig klippstånds. det finns ju flera sorter. jag har en som heter desdemona, men den är lite mörkare i bladen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|