|
Funderar på en upphöjd rabatt, pallkragar eller nåt. Men om man vill höja upp en liten bit av den ytterligare, för en planta, vad händer då? Får man "blomkrukeeffekt" så att allting dör till vintern när det är -35 eller kan det funka? Det känns ju lixom säkrare att gräva ner allt till kina när man bor här uppe...
kerstin z5-6
01-08-2007, 20:49
Just pallkrage kanske blir lite snålt .. de är inte så mycket jord i en sådan .. Placerade vid hus funkar de bra som kallbänk särskilt med skydd .. men som rabatt njä .. Upphöjda rabatter däremot med-större yta- rejäla kanter av trä, torv , sten eller stockar ger fa tidigare tjälavgång vilket gynnar känsliga växter som inte frystorkar av vårsolen på samma vis -då de kan börja ta upp vatten tidigt Den ska vara av lättgenomsläpplig grusblandad jord och lerjord under är bara bra Ytterkanterna är det tuffaste stället på sådana rabatter -sätt kink längre in bara ... Då är det perfekt för kall zon .
Hmm... Skulle det funka om man gör den bredare, med pallkragekanter och torv innanför? Bakkanten hamnar mot en stenmur med jord bakom. Den extra upphöjningen kunde man göra med torv och sån där träkant runt kanske, eller ett stort bildäck...?
Jan Lindgren
01-08-2007, 22:27
Hej! Prova att göra kanten med torvblock. Då kan du plantera i kanten också. Jag använder bara upphöjda bäddar eftersom det inte finns någon jord där jag odlar. Alternativet är en 30tons grävskopa för att göra hål. Här är det bara zon 3,5 men det är mycket barfrost. Har du mycket snö på vintern är det inga problem. Med en vettig jordblandning så får du bättre dränering vilket gör att många växter överlever vintern bättre. MVH Jan Lindgren
Ja, det var typ så jag tänkte å så bara pallkragarna utanpå för att hålla íhop det och se bra ut. Jorden här är bra tror jag, skiktat sandjord, lera, lersand och lite lagom med småsten, så när man gräver blir det en rätt bra blandning. Sen får man ju fylla på med det som kan behövas. Snö har vi ju, däremot kan det bli aningen klent just där jag tänker gräva, men grannen blir säkert inte ledsen om jag lånar lite från deras sida muren  Eller förresten, går det hålla ihop torven på nåt annat sätt?
kerstin z5-6
02-08-2007, 08:57
Stopp o belägg -Vi måste klargöra här lite Torv i lösvikt ? är inget du ska ha stora mängder av -det är en tjälad ,hård kaka i evigheter på våren -använd med måtta och om du ska göra surjordsrabatter till Roddar mm-och då med grus och naturgödselinblandning
Torvblock -är en helt annan sak -används som kant , man kan plantera lingon , nejlika och mycket kul i kanterna -och nån pallkrage behövs inte för att hålla ihop det hela utöver torvblockets höjd kan rabatten höjas upp en hel del -det märker du när du gör den -fyll mycket högre -jorden sjunker ihop -och den jorden bör vara din egen blandning ,ev några påsar plantjord + naturgödsel o grus för strukturen ...
Ja då verkar det som om det bara blir torvblock trots allt, även om jag inte begriper hur de ska kunna ligga på plats, men det visar sig väl
Margith
02-08-2007, 11:26
Jag har några olika torvblocksrabatter. Om marken är hyfsat plan kan du bara ställa ut dem på plats och fylla på jord. De står stadigt. Sen har jag några i skogsbacken, lutning 60-70 grader. De torvblocken slog jag pinnar av armeringsjärn, snett igenom. Mest för att jag var rädd att snön skulle dra ner alltihop framåt våren. Mina torvblock har hittills stannat kvar där jag satte dem. Torvblocken väger inte så mycket när du köper dem. Men när du har satt dem på plats ska du vattna igenom dem ordentligt. Och då lovar jag dig att de väger bly!! Så se till att du har ställt dem på rätt plats innan du börjar vattna
kerstin z5-6
02-08-2007, 11:55
Japp  Blöt dem på plats .. när jag la dem i dammen för uppvattning behövdes starke Adolf typ ,för att få upp dem Pinnar genom eller i framkant är bra .Man kan runda till hörnen med kniv efteråt Jättebra särskilt för rabatter som inte står i direkt söderläge Är marken lite ojämn kan man kapa dem i botten så de lutar inåt -de står bra själva våta som Margit skriver Man bör blöta upp dem -om man ska ha något i blocken och för att växterna förr eller senare gör rötter in i blocken som dör om de inte hittar vatten där Mina äldsta torvrabatter är nog snart 12 år -de står fint ännu ..
Åååh vad dum jag är, klart man måste vattna, tänkte inte på det. De är ju som tvättsvampar. Några förslag om var man hittar billiga torvblock? Förutom på myrodlingen då...
Jisses så dyra de verkar va! Om inte blombänken ska kosta en miljon så får jag nog hitta på nåt annat, antingen försöka isolera pallkragarna vintertid, eller gräva mig neråt. Eller hoppas på en snustorr tidig vår så jag får fixa min egen torv.
kerstin z5-6
02-08-2007, 14:17
om det finns torvtäkt i närheten är de block man kan skära ut själv eller köpa-är bra eller bättre än köpta Så dyrt blir de inte heller -bara torvblock ser lite stelt ut -bryt av här o där med en större sten -bakkanten var ju en stenmur-där behövs inga block alls -om du inte måste kunna gå där ? 40x25x17 cm brukar sågade block vara i storlek-40 kr st är vanligt
Ja priserna verkar ligga mellan 25 och 50 kr/block...Och jag hade tänkt göra den några meter till att börja med, så småningom ska den byggas på. Vet inte av nån torvtäkt, men jag har tillgång till en bra myrodling. Förbaskat synd att det bara ska skvala och regna hela tiden...Man ska ju orka lyfta eländet åxå Muren bakom agerar stödmur för grannens jordmassor så där är det ju välisolerat och bra. Och jag gissar ju att det inte räcker att sätta frigolitplattor runt pallkragarna vintertid heller... Annars ska jag ta å kolla annonser, rätt vad det är vill folk sälja överblivna block billigt.
kerstin z5-6
02-08-2007, 15:11
nja .. pallkragar är mer tillfällig lösning -satsa på en rejäl utbyggbar rabatt från början
Mmm, funderar lite på stockar, men de blir ju bara snigelbon efter ett tag, eller kantsten, men det är inte så billigt heller. Så jag tror jag får gå ut på myren  Med lite hjälp från min snälle far ska det nog gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|