Full version: Uppstammat vinbär
Anki V
Jag "jobbar på" att försöka stamma upp en vinbärsbuske.
[attachment=5767:vinbär_2.jpg]

I någon av vårens trädgårdstidningar fanns det en detaljerad beskrivning om hur man skulle gå till väga men nu hittar jag inte tidningen. Är de någon som kommer ihåg vilken av tidningarna det var? Om inte är det någon som vet vid vilken längd ska jag ”toppa” första varvet grenar?

/Anki
e9olivia
Hej Anki,

Jag är ganska säker på att det var i Allt om trädgård som du läste om uppstammade bärbuskar. Kommer inte ihåg vilket nummer det var, men jag är ganska säker på att jag kan få tag på det hemma. Skall kika vad det stod där och återkommer...

/olivia

P.S. Ser ut att vara en lovande start på ditt träd!
Anki V
CITAT (e9olivia @ 02-08-2007, 11:06) *
Hej Anki,

Jag är ganska säker på att det var i Allt om trädgård som du läste om uppstammade bärbuskar. Kommer inte ihåg vilket nummer det var, men jag är ganska säker på att jag kan få tag på det hemma. Skall kika vad det stod där och återkommer...

/olivia

P.S. Ser ut att vara en lovande start på ditt träd!

Vad gulligt av dig blush.gif . Finns besktivningen i AoT så är det säkert i ett av de nummer jag har utlånad.

/Anki
fruberglund
Det är i AoT nr 6, april/maj 2007. Har nyss läst igenom det för jag ska göra samma sak själv har jag tänkt.

Såhär står det i AoT:

1. Vinbär lämpar sig bättre för uppstamning än krusbär. Välj ut en stark, uppskjutande gren på busken. Bind grenen vid en kraftig käpp. Kapa alla andra grenar jäms med marken.

2. När skottet nått önskad höjd, cirka en meter, kapar du det. Där kommer kronan att utvecklas.

3. När kronans grenar är 15-20 cm kortar du dem till drygt 10 cm.

4. Skott från stammen och från marken tas bort så fort de dyker upp.

5. Om grenarna i kronan är för upprättväxande kan du hänga tyngder i dem, så får du en vackrare krona.

6. Efter fyra, fem år är det dags att förnya busken. Då kapar du ett par av de gamla grenarna och släpper fram lika många nya.

Du har ju redan kommit en bit på väg så det blir nog bra. Lycka till! smile.gif
Anki V
Jaha ja....Det var det jag misstänkte......men 10 cm. g.gif

Det är hög tid att klippa då.....mina grenar är nog så där en 40-50 cm.

Tusen tack för hjälpen. thanks.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon