Full version: Vad?
Joanna86
Hej!

Jag har köpt ett hus där det finns en björnloke-liknande växt med gröna stora "frukter/frökapslar" som nu börjar bli röda
Denna finns i bland örterna. Vad kan detta vara för något?? Tacksam för svar!
Gloriana
Om du har möjlighet att ta några bilder som du visar här, så är det lättare att får svar - gärna både helbild och detaljbilder. Tyvärr vet jag inte vad du har för växt på din beskrivning.
Tesa
Hej och hjärtligt välkommen!
Min spontana tanke är ricin...den är ettårig men kansk förra ägaren hunnit plantera den i år? Frökapslarna är väldigt giftiga iallafall..
bild på ricin
Joanna86
hej! tack men nej det är ingen sån, den förra ägaren är död så detta har stått ett par år, bladen liknade men frukterna är kanske 8*4 cm och hänger i mitten förra ägarens ena dotter sa att det va kvanne men dom får väl inga "fruker"??
Tesa
Nä...kvanne får frön som inte är en cm långa ens..och de blir inte röda heller..
...ett mysterium detta.. confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Röd trolldruva kanske?? det är en giftig växt fast den har nog inte så stora frukter, den enda jag kan komma på med stora röda frukter är indiskt fotblad men den har väl inte björnlokeliknande blad??? (även denna växt är giftig).

Här hittas bilder på indiskt fotblad
Joanna86
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 04-08-2007, 00:10) *
Röd trolldruva kanske?? det är en giftig växt fast den har nog inte så stora frukter, den enda jag kan komma på med stora röda frukter är indiskt fotblad men den har väl inte björnlokeliknande blad??? (även denna växt är giftig).

Här hittas bilder på indiskt fotblad

Tack.. det är väldigt likt men bladen är mer "spetsiga" eller "tagigare" eller vad man ska säga,.
Kanske lite mer "persika" liknande "frukt"..
Jag tog kort på den som jag tänkte jag skulle lägga opp men dom var för stora dom e på 2000 här
kunde dom bara vara 1000 och jag vet inte hur man ska göra för att få dom mindre..
Åsa, mälardalen zon 2
Det går lätt att minska bilderna i ex. Paint, det programmet brukar finnas på de flesta datorer. Sedan sparar man den minskade bilden i eget namn, bilden är sedan redo att infogas i forumet.
Åsa, mälardalen zon 2
Om växten var lik indiskt fotblad kanske det är något annat fotblad.

kanske amerikansk fotblad?
Joanna86
Tackar.. nu ska jag läsa på!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon