Hej
Vi håller på att planera om i våran trädgård. Vi har kommit till "bärbuskområdet" och kommit på att vi saknar trädgårdshallon. Är det någon som har småpantor/sticklingar på goda trädgårdshallon. Kanske har jag något annat som du saknar.
Jan Lindgren
02-08-2007, 16:04
Hej!
Köp hallonplantor. Får du av någon så är de sannolikt virussmittade.
MVH
Jan Lindgren
ängelholm
02-08-2007, 18:58
Satsa både på sommar- och hösthallon så har du glädje en bit in på hösten också.
Margith
02-08-2007, 19:09
CITAT (Jan Lindgren @ 02-08-2007, 17:04)

Hej!
Köp hallonplantor. Får du av någon så är de sannolikt virussmittade.
MVH
Jan Lindgren
Kan du berätta lite mer?
Vad är det för virus?
Varför är det sannolikt att det finns i fådda plantor, men inte i köpta?
ingrid fuxwall
02-08-2007, 20:09
CITAT (Margith @ 02-08-2007, 20:09)

Kan du berätta lite mer?
Vad är det för virus?
Varför är det sannolikt att det finns i fådda plantor, men inte i köpta?
Instämmer i föregående och vill väldigt gärna veta.
ingrid
Jan Lindgren
02-08-2007, 21:44
Hej!
Går du ut och tittar på vildhallonsnår så ser du att det är gula skiftningar på bladen. Det orsakas av virus. Plantorna tynar så småningom bort. Virus sprids med bladlöss och kanske andra insekter. I naturen gör det ingenting eftersom det hela tiden kommer nya virusfria fröplantor. Virusinfekterade plantor kan leva länge men ger inte speciellt mycket bär. På Elitplantstationen rensar man plantor från virus genom värmebehandling och mikroförökning. Viruset brukar inte finnas i meristemet. Odlar du hallonplantor till försäljning måste du starta med garanterat virusfritt material. Du kan sedan föröka plantorna i ett växthus eller tält som är insektssäkert. Det går också att föröka plantor om det inte finns vildhallon inom 300 m (hoppas avståndet stämmer). Efter ett antal år i en trädgård kan man räkna med att hallonen är infekterade och börjar ge sämre skörd. Har du friska hallon och tar in infekterat material så får du räkna med att viruset sprider sig. Jag sätter inte hallon hemma fastän jag tycker mycket om dem. Det växer vildhallon överallt här. Alla mina rabatter är fulla. Fåglarna sprider massvis med frön. Hallonen är också ofta infekterade så jag tror inte att odlade hallon skulle klara sig särskilt länge här. Som tur är har jag möjlighet att använda Denningarums Gård där det inte finns några vildhallon i närheten. Det är ett av skälet till att jag gör min bärsamling där.
MVH
Jan Lindgren
Skogsbrynet
06-08-2007, 16:07
Hej Fera, du har fått en hel del som svar, men jag rekommenderar dig att kolla in www.hallonplantor.se Gulnade blad t ex kan bero på näringsbrist eller avsaknad av något annat. Frågan om Virus finns under frågor och svar. Vi unnar dig goda och friska hallonplantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.